دوشنبه، فروردین ۲۹، ۱۳۹۰

نیکی کریمی و یادی از فیلم عروس

امسال در واقع به نوعی بیست سال از اکران موفق سینمایی عروس می گذرد فیلمی که بهروز افخمی ان را کارگردانی کرد و فیلمبرداری را نعمت حقیقی بر عهده داشت،موسیقی بابک بیات و تدوین هوشمندانه ی محمد رضا مویینی در کنار بازی های نیکی کریمی و ابوالفضل پور عرب همه و همه دست به دست هم دادند تا در موقعی مناسب سینمای ایران مسیر جدیدی به نسبت گذشته ترسیم کند.


حرف و حدیث ها درباره ی فیلم عروس از زمان اکران این فیلم شروع شد و تا امروز هم ادامه دارد نقطه ی عطفی که تاثیر خودش را گذاشت هر چند نیکی کریمی با عروس به شهرت رسید ولی موفقیت او رادر بازیگری سینما به نظرم بایدمتعلق به هوشمندی او در ادامه ی این راه پر نشیب و فراز دانست نیکی کریمی تلاش کرد در دایره ی بسته ی شهرت عروس گرفتار نشود و برای عبور از عروس موفق عمل کرد .





نشریه ی ۲۴ در شماره ی ۳۹ که اسفند ماه ۱۳۸۸ منتشر شده بود مصاحبه ای با نیکی کریمی درباره ی فیلم عروس داشته که  نقل می کنم:

فیلم عروس برای شما در مجموعه کارهایی که بازی کرده اید جز سه فیلم برتر قرار می گیرد؟

این طوری می توانم بگویم که برای من فیلم مهمی است کلا فکر می کنم جز فیلم های خاصی است که در طول این سال ها ساخته شده و از ان فیلم هایی بود که شانسی همه چیزش خیلی جور در امد از ماهایی که همسن و سال همان نقش ها بودیم تا هیجان و شوری که خود افخمی برای ساخت داشت نعمت حقیقی برای فیلمبرداری داشت و بقیه عوامل.

اقای افخمی چطور شما را انتخاب کرد؟

ایشان دنبال بازیگر می گشت من از طریق دوست پدرم ،جمشید گرگین ،که در سریال کوچک جنگلی بازی کرده بود به اقای افخمی معرفی شدم

از شما تست گرفتند؟

نه

از سال ۶۹ که اقای افخمی فیلم عروس را ساخت تا سال ۷۶ که برای بار دوم در جهان پهلوان تختی با او همکاری کردید چه تفاوت هایی در شیوه ی کارگردانی او پیدا شده بود؟

می توانم بگویم ان زمان که فیلم تختی را کار کرد به نظر من دیگر ان قدر وسواس نداشت سر فیلم عروس خیلی خیلی وسواس داشت شاید هم چون فیلم اولش بود خیلی دقت می کرد،روی فیلمنامه ،بازیگرها و خلاصه همه چیز دقت می کرد ولی سر فیلم بعدی ان قدر وسواس نداشت.




این وسواس در مورد بازیگری شما در فیلم عروس بیشتر در چه قسمت هایی بروز می کرد؟
ان جا روی همه چیز دقت داشت و روی بازی هم همین طور.خیلی دلمان می خواست ان نقش خوب در بیاید و خیلی هم روی جزییات بازی دقت می کردیم.

می خواهم بدانم اقای افخمی در مورد بازی شما به چه چیزهایی بیشتر توجه می کرد؟
به همه چیز ،به لحن صدا،نگاه ها ،دیالوگ ها و ...همه چیز را از قبل تمرین کرده بودیم.




از فیلم عروس چه چیزی بعد از این همه سال در ذهن شما پررنگ مانده ؟یک خاطره؟یک سکانس؟

ما برای صحنه ی تصادف توی فیلم ،شاید حدود بیست روز از شهرستان نور در مازندران می رفتیم وسط جاده های هراز ،در محلی که به صورت پمپ بنزین در اورده بودند تا ان صحنه را فیلمبرداری کنیم از زوایای مختلفی گرفته شد و قطع های مختلفی داشت و کلا ان سکانس خیلی خرد می شد،فیلمبرداری بیشتر از سه ماه طول کشید اما برای همه خیلی لذت بخش بود و فکر می کنم به هیچ عنوان کسی از ان کار خسته نشد.



چیزی بود که شما به نقش عروس اضافه کرده باشید؟

یک سری جزییات که ان موقع شاید ان زمان خودم احساس می کردم که لازم است ولی ان قدر احاطه ای نداشتم که بخواهم بگویم شگردهای بازیگری بودبیشتر چیزهایی بود که از حرکات خودم می امد که فکر می کردم مناسب است.

بعد از عروس پیشنهادی برای بازی بود که به خاطر شباهت به این نقش ردش کرده باشید؟
همیشه ،همیشه بود و من دو سه سال بعد از ان فیلم بازی نکردم دقیقا به همین علت که تکراری به وجود نیاید .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر