دوشنبه، آبان ۳۰، ۱۳۹۰

یادی از فیلم دو زن با بازی نیکی کریمی اثر تهمینه میلانی(two women)

بیشتر از یک دهه از اکران فیلم دو زن می گذرد،فیلمی که بدون تردید از محبوبترین اثار تهمینه میلانی و یکی از بهترین و به یادماندنی ترین نقش افرینی های نیکی کریمی در نقش« فرشته »هست.

روایتی که با نگاهی انسانی به نظرم موضوع هویت انسان را فراتر از جنسیت زن یا مرد بودن شخصیت فیلم،به چالشی بزرگ می کشد ،هویتی که باید در طوفان حوادث استقلال واقعی خودش را حفظ کند.






تصویری که تهمینه میلانی از شخصیت فرشته با بازی نیکی کریمی به نمایش در می اورد قابل باور و تاثیر گذار است،فیلمساز به دور از نگاهی جانبدارانه قصه ی خودش را به بهترین شکل تعریف می کند.

دو زن داستان مقایسه ی میان دو شخصیت بیرونی نیست،دو زن روایت وجود هویت به اسارت کشیده شده ی فرشته در دستان یک جور تفکر غلط است ،تفکر غلطی که قصد دارد از او هویتی به دلخواه خودش بسازد .


سکانسی که فرشته (نیکی کریمی) کتاب هایی که از دید اتیلا پسیانی مخفی نگه داشته را به او نشان می دهد و دیالوگی که می گوید «خیال می کنی می تونی جلوی کتاب خواندن یه ادم کتابخوان را بگیری» (نقل به مضمون )نشان می دهد تلاش یک انسان جدای از زن یا مرد بودن برای خود بودن تا چه اندازه ارزشمند است .



دو زن به نظرم به نوعی اسیب شناسی اجتماعی و انسانی پرداخته،که نه فقط موضوع دهه ی خودش که حرف امروز هم هست،فیلم هایی که فراتر از زمان خودشان حرکت می کنند،ولی متاسفانه نگاه بعضی از مخالفان  فیلم در جهت متهم کردن این اثر به جانبداری افراطی از حقوق زنان هنوز هم باعث تاسف هست،فیلمساز در این اثر سعی کرده حقوق انسانی زنان را به درستی با روایت خوب فصه طرح کند.




فرشته (نیکی کریمی)چهره ی تصویر شده از همه ی زنان یک جامعه نیست و نقش مردانی که اتیلا پسیانی و محمد رضا فروتن بازی می کنند،همه ی مردان یک جامعه نیستند ان ها را باید در درجه ی اول شخصیت های این فیلم دید و با فیلم همراه شد و در مرحله ی بعد بخشی از شخصیت های جامعه ای هستند که فارغ از زن یا مرد بودنشان،نوع نگاهشان در این قصه به نقد و چالش فیلمساز کشیده شده و به یک بحث اجتماعی با رویکردی فلسفی و روانشناسانه می رسیم.




در کارنامه ی فیلمسازی تهمینه میلانی به نظرم فیلم های دو زن و نیمه پنهان جایگاه خاصی دارند .

پی نوشت تکمیلی:از نیکی کریمی در هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن برای نقش افرینی در فیلم دو زن تقدیر شد و همین طور نیکی کریمی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره تائورمینا ی ایتالیا را برای بازی در این فیلم گرفت.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر