دوشنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۳۹۳

روایت نیکی کریمی از نقش های زنان در سینمای ایران

نیکی کریمی در مصاحبه ای که به مناسبت روز زن  با ایسنا انجام شده  به موضوع نقش های زنان در سینمای ایران پرداخته که نقل می کنم

بر خلاف امروز که  اکثر فیلم‌ها مرد محور شده‌اند، زمانی در کشورمان فیلم‌های زن‌محور زیاد ساخته می شد و در واقع زمانی که داریوش مهرجویی فیلم «سارا» را ساخت، تب آن در جامعه بالا گرفت که بعد از آن هم علیرضا رئیسیان «ریحانه» را ساخت.

 با توجه به  حضورهای متعددی که به عنوان داور در جشنواره‌های خارجی داشته‌ام و بررسی‌ آثار، به نظر من این گونه محوریت درهیچ جای جهان نیست.

 نقش زن در کشور ما بسیار مهم است. اما این که چقدر در سینما حق مطلب ادا می‌شود‌، جای بحث دیگری دارد.

با توجه به  گسترش شبکه‌های اجتماعی هنوز پیغام‌هایی از سوی خانم‌ها می‌آید که از فیلم هایم  به ویژه پری ،«واکنش پنجم» و «نیمه پنهان» می‌گویند و به خوبی از ان ها یاد می کنندکه  این نشان از تاثیر زیاد این شخصیت‌ها که از جامعه گرفته شده بر روی مخاطب دارد.

این بازیگر با مرور کارنامه بازیگریش ادامه داد: خوش‌شانس هستم که چنین پیشنهادهایی داشته‌ام و در آن ها به ایفای نقش پرداخته‌ام ،البته در کنار نقش‌های خاصی که در ذهن مردم مانده است. خودم علاقه زیادی به نقشم در فیلم‌های «دیوانه از قفس پرید»،«روانی» و «نسل سوخته» دارم.



نیکی کریمی که در ساخته‌های سینمایی اش هم در مقام کارگردان توجه ویژه‌ای به زنان داشته است، گفت: معتقدم اکثر فیلمسازان زن درباره زن‌ها می‌نویسند و در ادامه شخصیت های دیگر را به کار اضافه می‌کنند. مسائل زنان آن قدر زیاد است که ادم ترجیح می دهدقصه آن ها را بنویسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر