سه‌شنبه، دی ۱۴، ۱۴۰۰

به یاد فیلم سینمایی «سارا»

 سه دهه از اکران فیلم سینمایی «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی می گذرد،فیلمی با بازی نیکی کریمی،امین تارخ،زنده یاد خسرو شکیبایی ،یاسمین ملک نصر و دیگر هنرمندان که اثری به یادماندنی را خلق کردند.

نیکی کریمی برای بازی در فیلم سارا  دو جایزه ی بهترین بازیگر از جشنواره های سن سباستین اسپانیا و فستیوال سه قاره نانت فرانسه را گرفت و در دوره ی یازدهم جشنواره فیلم فجر هم نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن برای نقش افرینی در این فیلم شد.

 در مصاحبه ی اخیر نیکی کریمی با روزنامه شرق (یکشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰)که درباره ی فیلم سینمایی اتابای است، نیکی کریمی به دیالوگی از  فیلم  سینمایی سارا اشاره می کند که به یاد این فیلم افتادم.


صبح روزی که حسام (امین تارخ) با عجله در حال خروج از خانه است تا به محل کارش برود، سارا(نیکی کریمی)که او را بدرقه می کند به خودش می گوید:«اگه برگرده به من نگاه کنه همه چی درست می شه»



ولی حسام به سرعت طول مسیر حیاط خانه را طی می کند و به پشت سرش نگاه نمی کند.

این باور معصومانه ی سارا در ادامه ی فیلم به واقعیت تبدیل می شود و روند جریان به سمت خوبی نمی رود و اتفاق هایی که در فیلم شاهدش هستیم رخ می دهند.

اما نکته ی مهم دیگری هم  به نظرم در  پایان فیلم سارا  است که شاید کمتر توجه را به سمت خودش جلب کند،جایی که حسام (امین تارخ) سارا را که در حال رفتن از خانه است دنبال می کند و در پایان جلوی درب ورودی خانه شاهد رفتن سارا است.

سارا به همراه دختربچه اش سوار تاکسی شده و ماشین از خانه دور می شود ولی سارا(نیکی کریمی)سرش را بر می گرداند و به پشت سرش که حسام (امین تارخ)است نگاه می کند،در این صحنه جای دو شخصیت و موقعیت ان ها با هم عوض شده(به نسبت سکانسی که از ان یاد شد) ولی اگر فرض کنیم حالا این حسام است که با خودش می گوید :«اگه برگرده به من نگاه کنه همه چی درست می شه»،سارا بر می گردد و به او نگاه می کند،هر چند دیالوگی در این صحنه وجود ندارد و این فقط می تواند توی ذهن مخاطب شکل بگیرد،ذهنیتی که از درون اثر می اید.

پس با این که  به نظر می رسد فیلمساز فیلم را با پایانی باز تمام می کند ولی می توان این جور نتیجه گرفت که این خوش بینی به ضورت غیرمستقیم در پایان فیلم نشان داده شده و شاید حسام می تواند به بازگشت سارا امیدوار باشد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر