چهارشنبه، اردیبهشت ۲۳، ۱۳۸۸

فیلم سینمایی یک شب اثر نیکی کریمی (One Night)

فیلم سینمایی یک شب اولین تجربه کارگردانی نیکی کریمی بود،فیلمی که هانیه توسلی نقش اول ان را بازی کرد و حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری ان شد، یک شب را مستانه مهاجر تدوین کرده و ایرج رامین فر طراحی صحنه و لباس ان را بر عهده گرفته بود.

یک شب در سال ۱۳۸۳ به تهیه کنندگی جهانگیر کوثری ساخته شد ولی سرنوشت اکران فیلم مسیر پر پیچ و خمی را طی کرد که در نهایت تا امروز امکان اکران سینمایی پیدا نکرده است.

یک شب در جشنواره های مختلفی شرکت کرد ،جشنواره ی فیلم مونیخ المان کانادا،تایلند،اکراین،امریکا(جشنواره های متعدد )،ارژانتین،استرالیاو شاید از همه مهمتر شرکت در جشنواره فیلم کن فرانسه دربخش نوعی نگاه در پنجاه و هشتمین دوره ی این جشنواره بود،استقبال خوبی از فیلم در کن صورت گرفت و نشریه معتبر کایه دوسینما نقدمثبتی برای فیلم یک شب نوشت.




جدا افتاده با بازی جیمز میسن و کارگردانی کارل رید داستان یک فراری زخمی و پرسه هایی که یک شب تا صبح توی شهر می زند و برخورد ادم ها با موقعیت این شخصیت به نظرم  یکی از ماندگارترین اثار تاریخ سینماست ، شب قوزی به کارگردانی فرخ غفاری در سال ۱۳۴۳ فیلمی بر اساس یکی از داستان های هزار و یک شب ،همین طور فیلم شریک جرم ساخته ی مایکل مان و اثاری دیگر مثل شب های روشن ، مخمصه ، راننده تاکسی و...که از شب به خوبی به عنوان یک عنصر دراماتیک در خدمت داستان استفاده ی خوبی کرده اند.

یک شب به کارگردانی نیکی کریمی هم با توجه به ان چه از خلاصه داستان فیلم می دانیم از شب استفاده مطلوبی کرده است.

یک شب واکنش های مثبت و منفی زیادی به همراه داشت ، نیکی کریمی در مصاحبه ای که در ۱۰بهمن ۱۳۸۴ با روزنامه شرق انجام می دهد حرف های جالبی درباره ی فیلم می گوید او در بخش هایی از این مصاحبه می گوید:

همه چیز از قبل دکوپاژ شده بود،البته یک بخش هایی که مربوط به بازی ها وشکل اجرا می شد،بداهه و زمان فیلمبرداری شکل گرفت ولی نوع میزانسن و کاری که می خواستیم انجام دهیم را از یک ماه قبل مشخص کرده بودم.

نیکی کریمی در بخش دیگری از این مصاحبه می گوید:فکر می کنم هر فیلمی مخاطب خاص خودش را پیدا می کند، یعنی بالا خره یک ادمی یک جایی مثل من فکر می کند فیلم را می بیند و خوشش هم می اید ...



نیکی کریمی می گوید:«مثلا در یونان جلسه پرسش و پاسخ ان قدر خوب بود و ان قدر فیلم را خوب دیده بودند و با جزییات سوال می کردند که ادم دوست داشت به همه سوال ها پاسخ کامل دهد.»

او در پاسخ به منتقدانی که فیلم را ضد استاندارد می دانند می گوید:

«بگذارید در این مملکت یک نفر هم فیلم ضد استاندارد بسازدبه نظرم ادم باید به راهی که می رود مطمئن باشد،تو وقتی که به کارت ایمان داری دیگر چیزی نباید اهمیت داشته باشد.»

یک شب برخورد سه مرد با یک دختر جوان در طول یک شب است ،فیلمنامه را نیکی کریمی با همکاری کامبوزیا پرتوی نوشته و اولین کارگردانی فیلم بلند توسط نیکی کریمی است .

نیکی کریمی در اعتراض به عدم اکران فیلم یک شب در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ در نامه ای سر گشاده به معاونت سینمایی می گوید:«بخشی از نامه ی نیکی کریمی خطاب به معاونت سینمایی »

«برای من ساخت فیلم توقیف شده موهبت بزرگی نیست،گمان نمی کنم که اعلام رسمی کنار گذاشتن همیشگی این فیلم نیز شکست یا بی کفایتی برای مدیران شما محسوب شود،اگر چه یک شب نه اولین و نه اخرین فیلم این پرونده قطور نخواهد بود.




یک شب بالاخره روزی اکران خواهد شدو این مثل روز برایم روشن است در این میان فقط بر ابهام رابطه هنرمند و مردم افزوده می شود چیزی که انگار باید مسئولیت اول شما رفع ان باشد.
این نامه فقط برای قضاوت مردم و حافظه ی تاریخ نوشته شده است»



















امیدوارم یک شب اثر نیکی کریمی  هر چه زودتر اکران و شرایط دیدن و تحلیل فیلم فراهم شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر