چهارشنبه، تیر ۳۱، ۱۳۸۸

چه کسی الی را کشت؟!!!

«درباره ی الی» به کارگردانی اصغر فرهادی با حرف و حدیث های زیادی که بیشتر مثبت بود به کارنامه  موفق این کارگردان  سینمای ایران اضافه شد،فیلمی که در جشنواره های مختلف درخشید و نظر  اغلب منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کرد .

«درباره ی الی» را اگر قصه ای در مورد قضاوت فرض کنیم و ادم های این داستان را شخصیت هایی که به نوعی در این قضاوت،تراژدی اصلی واقعه هستند بدانیم،موضوع مقایسه ی این فیلم با اثری متفاوت از مهدی کرم پور است .

فیلم «چه کسی امیر را کشت؟ »اثر مهدی کرم پور با انتخاب فرم روایتی خاصی به قضاوت درباره ی مرگ امیر می پرداخت،فیلمی که متاسفانه با وجود ارزش های زیادی که داشت با بی مهری هایی رو به رو شد.


شخصیت های فیلم درباره ی الی گرچه به ظاهر همه در یک قاب جمع شده بودند،ولی پایان فیلم شاید هر کدام قاب هایی جدا از هم بودند که مشکل می شد ان ها را کنار هم جای داد و این تراژدی سنگینی است که تاثیر قضاوت این ادم ها بود .

در فیلم «چه کسی امیر را کشت؟ »شخصیت های فیلم در قاب هایی جدا ازهم با مونولوگ هایی درباره ی امیر قضاوت می کنند ولی پایان فیلم در واقع هیچ کدام از منظر تماشاگر،همان پرسونایی که در ابتدا از خودشان ترسیم کرده بودند،نیستند .



نیکی کریمی،در فیلم  چه کسی امیر را کشت؟ در نقشی متفاوت ظاهر می شود،شخصیتی که ارام ارام در طول فیلم با تک گویی هایش خودش را برای تماشاگر اشکار می کند،اگر چه فرم انتخابی مهدی کرم پور در این فیلم تجربه متفاوتی برای تماشاگر بود ولی به نظرم تجربه موفقی است که شاید به دلیل عادت طیفی از تماشا گران به شیوه های مرسوم داستان گویی،با عدم ارتباط با این دسته از تماشاگران مواجه شد.




مقایسه میان این دو فیلم تاکید بر ارزش های هر دو اثر است،دو فیلمی که با دو فرم متفاوت شاید محتوای شبیه به هم را در قالب قصه ای به تصویر کشیدند که شایسته تقدیر هستند.




در هر دو فیلم  داستانی روایت شد که نکته های ظریف زیادی در خود داشت .

در واقع، موضوع اصلی روایت، امیر در فیلم چه کسی امیر را کشت؟ یا الی  در فیلم درباره ی الی نیست،موضوع اصلی نقش دیگران در برخورد با این تراژدی است،قضاوت های شخصیت ها،درونیات ادم ها وارتباط هایی که هر لحظه در استانه سقوط است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر