دوشنبه، آذر ۲۳، ۱۳۸۸

نگاهی به فیلم نیمه پنهان با بازی نیکی کریمی (The hidden half)

به یاد فیلم به یاد ماندنی نیمه پنهان  افتادم ،نیمه پنهان را تهمینه میلانی هشت سال قبل ساخت،به نظرم هنوز هم فیلم دو زن و نیمه پنهان بهترین اثار کارنامه فیلمسازی میلانی به حساب می ایند.


نیکی کریمی در نقش فرشته ،دانشجوی جوانی که در مقطعی از زمان با مقوله های سیاسی و اجتماعی زمانه ی خودش حرکت می کند و ارام ارام به بازشناسی خودش می رسدو به نظر می رسد در پایان به بینش تکامل یافته ای دست پیدا کرده که این بار نه در انحصار یک طرز فکر خاص سیاسی بلکه متعلق به نگاهی انسانی و فراتر از کلیشه های رایج زمانه است .




فیلم روایتی عاشقانه را هم دنبال می کند،هر چند موضوع قضاوت در هر دو مقوله ی عشق و سیاست یکی از سوال های اساسی فیلمساز است،قضاوتی که شاید عشق رمانتیک فرشته و جاوید از یک سو و قضاوت عادلانه در پرونده ای که قرار است همسر فرشته ان را داوری کند تحت الشعاع ان قرار دارد.

به نظرم میلانی با دیدگاهی عمیق،فیلم را در انحصار حمایت از جریانی خاص قرار نداده و فقط سعی کرده روایتگر بخشی از تاریخ معاصر ی باشد که شاید با فاصله گرفتن از ان می توان بهتر به ان نگاه کرد .




دیالوگ ها روان و در خدمت مفاهیم فیلمنامه هستند،محمد نیک بین نقش روزبه جاوید را تبدیل به یکی از نقش های ماندگار کرده که توی ذهن تماشاگر نقش پر رنگی به جا خواهد گذاشت،نیکی کریمی شاید یکی از بهترین نقش افرینی های کارنامه بازیگریش را در نیمه پنهان ایفا کرده و اتیلا پسیانی با وجود کوتاهی نقش ولی اثر درخشانی دارد.





موسیقی سحر امیز فیلم با نواخته شدن همراهی خوبی با سکانس ها دارد و خاطره ی نوای موسیقی نیمه پنهان همیشه بخشی از نواهای ماندگار توی ذهن می ماند.

جایی در دفتر روزبه جاوید (محمد نیک بین) وقتی فرشته شعرهایش را به او نشان می دهد و دیالوگ هایی که بین ان ها رد و بدل می شود،جاوید دیالوگ ماندگاری دارد :

«ببین،هر کاری می خوای بکن ،اما با چشم های باز ،چشمهات رو برای خودت نگه دار ،مردن از کوری خیلی دردناکه »






نیمه پنهان وقتی تمام می شود شروع داستانی دیگر است با این تفاوت که این بار می شود بهتر قضاوت کرد،می توان نگاهی انسانی به همه ی مقوله های مختلف داشت و می توان دوباره نگاه کرد با چشمهایی باز.


پی نوشت تکمیلی:نیمه پنهان بر اساس رمان بعد از عشق اثر فریده گلبو ساخته شده و نیکی کریمی جایزه ی بهترین بازیگر زن را برای بازی در این فیلم از جشنواره فیلم قاهره گرفت.











هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر