پنجشنبه، فروردین ۲۶، ۱۳۸۹

نیکی کریمی و عکاسی

نیکی کریمی سال های زیادی هست که در کنار فعالیت های مختلف هنری دیگری که دارد به عکاسی هم می پردازد حضور او با دو عکس در اکسپوی عکس در سال های قبل با واکنش های مثبت و منفی زیادی روبرو شد،هر چند اولین نمایشگاه عکس او در سال گذشته پاسخ مناسبی بود در برابر کسانی که تصور می کنند عکاسی متعلق به یک صنف خاص است و قصد دارند ان را در انحصار خود قرار دهند،کریمی نشان داد نسبت به مقوله ی عکس نگاهی عمیق دارد و این را حق خود می داند که در کنار بازیگری و کارگردانی به عکاسی هم بپردازد.








امیر عابدی ،رییس انجمن عکاسان سینمایی ایران در یادداشتی که همشهری جوان در شماره ۲۳۷ سال گذشته منتشر کرده بود،به موضوع عکاسی نیکی کریمی و مسائل مطرح شده درباره ی ان پرداخته که به این شرح است

«تجربه همکاری من و خانم کریمی چهار فیلم سینمایی است که در این چهار فیلم خانم کریمی جلوی دوربین من بودند،اما در باره ی تجربه عکاسی خودشان مدت ها می دانستم که عکاسی می کنند و چند باری عکس هایشان را دیده بودم،این بار هم لطف کردند ومن را برای نمایشگاه عکسشان دعوت کردند .نطری که درباره عکس هایشان می دهم نه در مقام یک قاضی بلکه در مقام یک بیننده حرفه ای است،من عکس های نمایشگاه خانم کریمی را از منظر عکس های یک عکاس حرفه ای نگاه نمی کنم بلکه از منظر عکس های بازیگری می بینم که مشغول تجربه عکاسی است و در قدم های اغازین.




وقتی این طور به عکس ها نگاه کنیم عکس های قابل قبولی هستند یک ویژگی مثبت عکس های خانم کریمی این بود که ریسک کار با نگاتیو را پذیرفته بودند.به هر حال می دانید که عکاسی دیجیتال به نحوی عکاسی را سهل الوصول کرده و هر کسی می تواند ادعای عکاسی داشته باشد ولی وقتی کسی با نگاتیو کار می کند نشان می دهد که خیلی تن به این سهولت نداده و دغدغه ای هم دارد و استانداردی از دانش هم با خودش دارد.



من خیلی خوشحال شدم که دیدم خانم کریمی با نگاتیو عکاسی کرده،گرچه هیچ گاردی هم نسبت به عکاسی دیجیتال ندارم.

بخش دیگر این خوشحالی بابت این بود که عکس های خانم کریمی عکس های خوبی بودند و در میان ان ها عکس های بهتری هم دیده می شد.

البته این نکته را فراموش نکنیم که نمایشگاه ها همیشه برای این که کار یک ارتیست را تمجید کنیم شکل نمی گیرند گاهی نمایشگاه ها این جنبه را دارند که نگاه منتقدانه ای در جهت ارتقای ان ارتیست شکل بگیرد،حالا اگر هر دو این نگاه ها را در کنار هم بگذاریم من فکر می کنم بر پایی این نمایشگاه توسط ایشان قدم مثبتی بوده .

به هر حال این نمایشگاه قدم اول بوده و عکس های این نمایشگاه در مقایسه با عکس های ایشان در اکسپو بهتر بودند و رشدی در کارشان دیده می شد که نشان می داد ایشان در این سال ها تجربه کسب کرده اند .




نکته دیگر این که برگزاری یک نمایشگاه عکس توسط یک بازیگر ایرادی ندارد و در همه دنیا ارتیست ها رشته های مختلفی را تجربه می کنند و البته به هر حال اسم هایی که شهره هستند طبیعتا بار شهرت را با خودشان حمل می کنند گرچه من شخصا معتقدم هر بازیگری باید عکاسی بداند چون این علم کمکش می کند البته لازم نیست حتما عکاس باشد ولی باید دانش عکاسی بداند در سال های اخیر نمایشگاه های عکس زیادی از بازیگرهایی جز خانم کریمی دیده ایم که بعضی از این دوستان شاگرد من بودند و هر از گاهی عکس هایشان را با هم می بینیم و انالیز می کنیم.

این اتفاق خوبی است و نباید اجازه بدهیم جوسازی هایی که به وجود امده جلوی تجربه این ادم ها رابگیرد .





یکی دیگر از ویژگی های نمایشگاه خانم کریمی این بود که قیمت گذاری ها عادلانه بود،این قیمت گذاری عادلانه نشان می دهد خانم کریمی با نگاه اقتصادی این نمایشگاه را بر پا نکرده بودند و عکس هایشان به عنوان عکاس محک زده شده بود نه یک بازیگر مشهور.

به عقیده من دیگر دوستان بازیگر هم باید این مسئله را رعایت کنند چون یکی از علت هایی که جامعه عکاسی در برابر این قبیل نمایشگاه ها دچار گارد شده ،بحث قیمت گذاری این عکس ها بوده.


با توجه به همه ی این نکات اعتقادم این است که باید به این دوستان اجازه داد کماکان عکاسی و تجربه کنند و در معرض نقد و داوری قرار بگیرند .

جامعه عکاسی و گالری دارها هم می توانند کمک کنند تا این حرکت صحیح پیش برود و جنبه کاذب پیدا نکند .

اتفاقی حرکت صحیح  که در نمایشگاه خانم کریمی افتاد و امیدوارم نمایشگاه های بعدی نشان بدهد که خانم کریمی سیر جهت داری در عکاسی انتخاب کرده است.

امیر عابدی .رییس انجمن عکاسان سینمایی ایران .همشهری جوان شماره ۲۳۷

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر