جمعه، دی ۱۰، ۱۳۸۹

نیکی کریمی و یک مصاحبه با نشریه همشهری جوان

در استانه ی سال نو میلادی هستیم،زمستان هم زیبایی های خاص خودش را دارد،به جشنواره ی فیلم فجر هم نزدیک می شویم ،جشنواره ای که امسال با حضور پر رنگ نیکی کریمی با سه فیلم همراه است .

بازی در فیلم خیابان های ارام کمال تبریزی ،خیابان بیست و چهارم سعید اسدی و نویسندگی کارگردانی و بازی در فیلم سوت پایان که سومین اثر سینمایی بلند نیکی کریمی بعد از یک شب و چند روز بعد است.

در خبرها درگذشت محمد رازدشت فیلمساز اثار مستند و عکاس منعکس شد که تدوینگر فیلم «داشتن یا نداشتن» اثر نیکی کریمی هم بود .

مصاحبه ی نیکی کریمی با نشریه ی همشهری جوان شماره ی ۲۳۷ در ابان ۱۳۸۸ مطالب خواندنی زیادی داشت که بخش هایی از ان را  نقل می کنم :

بعضی از ان ها یی که پیگیر کارهای شما هستند این ایراد را می گیرند که بعضی کارهایتان در حد نامتان نیست؟

ببینید من نه مثل خیلی بازیگرها سریال بازی می کنم و نه تله فیلم ،الان خیلی بازیگرها هستند که سالی پنج تا تله فیلم کار می کنند .من فقط ممکن است در طول سال یک فیلم تجاری کار کنم مثل پارسال که دو خواهر را بازی کردم که باز هم اولین باری بود که این کار را کردم و امسال هم اقای هفت رنگ .یک کار هم قرار است با اقای فرحبخش کار کنم که کمدی نیست و ژانر پلیسی و جنایی است که مطمئنم خوب می شود 

شاید من هر سال فعالانه دو ،سه ماه فیلم کار کنم سال پیش هم فیلم فرزاد موتمن را کار کردم که یک فیلم هنری و ایده الیستی است ،همچنین محاکمه در خیابان مسعود کیمیایی که هم فیلم خیلی خوبی است و هم یک فیلم تجاری پر فروش .

امسال اردیبهشت یک فیلم کودک با غلامرضا رمضانی کار کردم و این دومین فیلم من است بنابراین من مثل خیلی ها که ۱۲ ماه سال انواع فیلم ،سریال،تله فیلم و...کار می کنند نیستم.

سریال و تله فیلم را باید کنار بگذارید می ماند فیلم هایی که به من پیشنهاد می شود شما اگر خودتان نگاهی به فیلم های اکران بکنید متوجه می شوید که سینمای ایران فعلا همین است ،من مجبورم از بین فیلمنامه های که پیشنهاد می دهند چند تا را انتخاب کنم که هوشم می گوید خوب دیده می شوند،نگاهم این است که فیلم متوسطی نباشد که نه اکران شود و نه گیشه خوبی داشته باشد.

ولی از یک طرف دیگر فیلم های هنری هم که کار می کنم فیلم های خوبی هستند مثل فیلم های کیمیایی ،موتمن و رمضانی.

شما باید همه موارد را ببینید،نه این که بگویید کریمی فقط دو خواهر را کار کرد .البته دو خواهر هم فروش میلیاردی داشته من باید ببینم کدام فیلم خوب می فروشد و بعد در کنارش فیلم های هنری هم بازی کنم .

اصلا الان چه فیلم هایی دارد ساخته می شود ؟دو ،سه سال در میان پیش می اید که یک فیلم ویژه ساخته شود.

خب خودتان ترجیح نمی دادید به جای این فیلم ها ،یک سریال خوب بازی کنید ؟مثل پارسا پیروزفر که برای در چشم باد پنج سال از سینما کنار کشید یا عرب نیا که وقتش را برای مختارنامه گذاشته؟

شاید به زودی این کار را بکنم اما ماجرا این است که چون من کارهای دیگری هم انجام می دهم نمی توانم تمام وقتم را صرف یک سریال کنم ،شاید در اینده سریالی بازی کنم که سه ،چها ر ماه بیشتر وقتم را نگیرد .

نمی گویم نه ،شاید در اینده فیلمنامه و کارگردان خوبی سریالی پیشنهاد بدهند و قبول کنم ولی ترجیحم این است که وقتم را صرف برنامه ریزی برای نوشتن عکاسی و فیلمسازی کنم.

اما خیلی بازیگرها می گویند من همین شاخه بازیگری را دنبال می کنم هم بیشتر دیده می شوم هم پولش بهتر است .تازه تلویزیون هم پرداخت سر وقتتری دارد شما چرا این کار را نمی کنید؟

توجیه من این است که می توانم وقتم را برای کارهایی که دوست دارم تقسیم کنم ،الان می خواهم فیلم بسازم و عکاسی کنم و می دانم نمی توانم مدت زیادی این کارها را کنار بگذارم .




در انتخاب های شما فیلم هایی بوده که تیم سازنده خوبی داشته ولی در اکران نا موفق بوده مثل روانی ،دختران انتظار ،زن دوم و...

واقعا؟!من برای روانی کاندیدای جشنواره فجر شدم و قصه ای بود که خیلی دوستش داشتم و ان قدر تحت تاثیرش بودم که تا دو سه ماه بعدش مریض شدم و به موقعش فروخت.

نمی دانم انتظارتان چیست.زن دوم هم خیلی خوب بود با این که به شهرهای مختلف رفتیم ولی سه چهار ماه واقعا لذت بردیم .همه جای جهان همه بازیگرها همه نوع فیلمی بازی می کنند .مثلا جولیا رابرتز و نیکول کیدمن در فیلم های کمدی و معمولی (هم)بازی می کنند که دیده نمی شود 

من پارسال در هند داور بودم با خانم بازیگری رو به رو شدم که همسن من بود و اتفاقا بازیش را هم همان سالی شروع کرده بود که من شروع کرده بودم ،او صد و هشتاد فیلم بازی کرده بود ولی من سی و هشت تا .شاید اگر برایند بگیرید می شود سالی دو تا.



اما کیفیت فیلم هایی که شما بازی کرده اید فرق داشته شما در فیلم های مهرجویی و حاتمی کیا بازی کرده اید.

اتفاقا ابن خانم هم همین طور بوده و کلی فیلم بین المللی کار کرده بود مثل فیلم نیم سیک میرانایر ولی می گفت من در طول سال اصلا نفس نمی کشم همه اش جلوی دوربینم مگر من چند سال وقت دارم .

اتفاقا این دغدغه خیلی از بازیگر های ما هم هست ،من بعد از ملاقات با این خانم با خودم گفتم دیدگاه ها چقدر در ایران قضاوتی است همه اش ما را تحلیل می کنند که فلانی چرا فلان فیلم را بازی کرد .بابا ،ما نهایتا بازیگریم .حالا من خیلی ادم سختگیری بوده و هستم .یک زمانی اصلا به عنوان کار به ان نگاه نمی کردم که ببینم قرار است چقدر دستمزد بگیرم ولی این واقعیت است که ما بازیگریم و باید کار کنیم

من حتی اگر بخواهم فیلم خودم را بسازم احتیاج به سرمایه دارم .یکی از دلایلی که دارم کار می کنم این است که بتوانم تهیه کننده فیلم خودم باشم.توی ایران هم گزینه های زیادی ندارید ولی لااقل فیلم های تجاریم هم نامبر وان بوده کنارش زن دوم هم بوده که گفتند چرا بازی کردی ولی گفتم دوستش داشتم .

الان روند همه چیز فرق کرده این روزها داستین هافمن در یک فیلم کمدی کار کرده که پر فروش شده نمی خواهم مقایسه کنم ولی الان ان طرف هم فیلم های کمدی با بازیگران بزرگ دارد خوب می فروشد .

هیچ کس بدش نمی اید مثل ان سال ها که مهرجویی و بنی اعتماد و بقیه فیلم های بزرگ می ساختند و ما بازی می کردیم باشد ولی الان این طور نیست.

اما بعضی می گویند به جای این که دو فیلم در یک سال بازی کنیم سه ٬چهار سال صبر کنیم و یک فیلم خوب و ماندگار بازی می کنیم.

من روش خودم را دارم و به اشخاص دیگر کاری ندارم.

شما در سه دهه فعالیت با وجود این که نموداری سینوسی داشته اید ولی باز هم همیشه جایگاهتان را در سطح اول سینما حفظ کرده اید با رقم های بالا هم قرار داد بسته اید این طور نبوده که برای بازی کردن در فیلم ها سطح خودتان را پایین بیاورید رمزش چیست؟

مهمترین چیز این است که ادم شوق و ذوقش را برای کار داشته باشد و دلش بخواهد کار درست و خوب انجام بدهد من هیچ وقت نگفتم بریم ببینیم حالا چی میشه کار کنم پول دربیارم، این مهم است که شما اگر بخواهید یک فیلم تجاری هم کار کنید خوب این کار را بکنید من جسورم و دنبال تجربه های تازه ام.
توی یک سری فیلم ها گریمم را کاملا تغییر دادم .نقش هایم متفاوت بود مثلا در سه زن یک زن بی خیال ،غد ،یکدنده بودم اما در زن دوم نقش یک معشوقه را بازی کردم دل به دریا زدم خیلی ها می گفتند تو می خواهی بروی فلان فیلم را بازی کنی؟می گفتم اره، چی می خواد بشه مگه؟

ادم متوجه می شود قرار است برای یک کار چه اتفاقی بیفتد و چی پیش می اید.

حتی توی این کار «شکلات داغ»که کار اول کارگردان است؟

من از فیلمنامه این کار خوشم امد .من حامد کلاهداری را تا حدی می شناختم اما من و داریوش ارجمند و حامد کمیلی همه به او اعتماد کردیم.

ماجرا ماجرای یک جوان کافی شاپ دار است که ادم ها می ایند به کافه اش و می روند دقیقا قصه های مینی مالیستی است که من دوست دارم اینجا عوامل خوبند و تجربه ام می گوید که همه چیز خوب است من کم می ترسم و اطمینان می کنم.

پس با همین نگاه با همه کار کرده اید؟

اره من باند باز نیستم .سینما خیلی کوچک است ما بارها با هم کار کردیم اما ادم با یک سری راحتتر است با یک سری نیست ولی مجبوریم کنار بیاییم .

این یک شغل است مهمترین چیز تطبیق پذیری است این که شما بتوانید خودتان را با بقیه همراه کنید البته من از یک طرف گروه خودم را دارم که با انها فیلم می سازم

بعد از این که تجربه فیلمسازی پیدا کردید وقتی به عنوان بازیگر وارد پروژه ای می شدید چقدر نیکی کریمی کارگردان را وارد بازی می کردید؟

اصلا به هبچ عنوان من یک قراری با خودم گذاشتم که سر هر کاری که رفتم ببینم کارگردان چی می خواهد .من ان جا بازیگرم.

قبلش هم من برای خودم نظرم را داشتم چون ان سبک فیلمسازی را نمی پسندم من اینجا بازیگرم و فکرم این است که بهترین کارم را ارائه بدهم.

پی نوشت:فیلم سوت پایان اثر نیکی کریمی با گذر از اخرین مراحل فنی اماده نمایش می شود امید که حضور موفق این فیلم در جشنواره فیلم فجر گام اول برای اکران و شرکت در دیگر عرصه های هنری شود .

پی نوشت:فیلم جرم به کارگردانی مسعود کیمیایی و بازی نیکی کریمی هم در صورت اماده شدن در فهرست فیلم های جشنواره فیلم فجر امسال قرار می گیرد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر