یکشنبه، آذر ۱۴، ۱۳۸۹

نگاهی به فیلم کپی برابر اصل(Certified Copy)

«کپی برابر اصل» اخرین ساخته ی عباس کیارستمی را دیدم،مشتاق دیدن این فیلم بودم و در هر صورت موفق به تماشای ان شدم ،سینمای کیارستمی همیشه نزدیک به مستند حرکت می کند ساده است و مفاهیم پیچیده را با زبانی شاعرانه می گوید،مثل خانه دوست کجاست؟ که هنوز هم به نظرم بهترین اثر این فیلمساز است،طعم گیلاس که تکان دهنده هست و به یاد ماندنی،فیلم ۱۰ که توی یک موقعیت ثابت یعنی درون یک ماشین فیلم را جلو می برد و جذاب است،مستند ABC africa که غصه های مردمان افریقا در کنار روح شاد ان ها را به نمایش گذاشته،نیکی کریمی هم در این فیلم با کیارستمی همکاری داشت .




مشق شب که روایت نگاه فیلمساز به مقوله های دنیای پیرامونش بود و در یک کلام سینمای کیارستمی همیشه با نگاهی لطیف و موشکافانه سینمایی انسانی است.

کپی برابر اصل هم در همان جهت سینمای کیارستمی قرار دارد ،هر چند فیلم با وعوامل و لوکیشن خارجی ساخته شده ولی نگاه فیلمساز فراتر از این حرف ها سر جای خودش قرار دارد .

قصه روایت دو شخصیت است در یک روز،شباهت قصه به قصه های موفقی مثل شب های روشن یا فیلم قبل از طلوع یا داستان هایی شبیه ان چیزی از ارزش های فیلم کپی برابر اصل کم نمی کند.

 زنی که بازی درخشان ژولیت  بینوش ان را باورپذیر کرده و تلاش می کند رابطه ی از میان رفته ی خودش را با همسر سابقش زنده کند،با حرف هایش ،با خاطره های گذشته و مردی که چندان تغییری نکرده ،همان ادم گذشته است .


فیلم هر چه جلوتر می رود عجیبتر و تکان دهنده تر می شود، ژولیت بینوش به حق سزاوار گرفتن  جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن بود.


سکانس پایانی  شاید یکی از ماندگارترین سکانس های سینما به حساب می اید و قاب اخر فیلم و نگاه شخصیت مرد رو به تماشاگر،صدای ناقوس کلیسا،حس غریبی داشتم روی این صحنه،عجیب از اب در امده بود .




فیلم که تمام شد،یاد این شعر زیبای قیصر امین پور افتادم 

«قطار می رود ،تو می روی ،تمام ایستگاه می رود

و من چقدر ساده ام که سال های سال در انتظار تو

کنار این قطار رفته ایستاده ام

و همچنان به نرده های ایستگاه رفته ،تکیه داده ام ...قیصر امین پور»

پی نوشت:داریم به سالگرد عاشورا نزدیک می شویم ،یاد تعزیه افتادم ، کیارستمی چند سال قبل با نگاهی متفاوت فیلمی درباره ی ایین تعزیه ساخت ،نیکی کریمی در این اثربا دستیاری و فیلمبرداری با کیارستمی همکاری داشت.


نقاشی استاد فرشچیان /عصر عاشورا




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر