شنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۹۰

برای اصغر فرهادی و جدایی نادر از سیمین

نام اصغر فرهادی را سال ها قبل به عنوان نویسنده ی فیلمنامه های سریال های دوست داشتنی به خاطر می اورم،«روزگار جوانی» که به نظرم زمان خودش گام موفقی برای پرداختن به مسائل جوانان بود، هر چند زیاد طول نکشید که فرهادی با سینمایی «شهر زیبا»نشان داد از تجربه های نوشتن چه خوب استفاده کرده و با کارگردانی دقیق اثری با مضمونی لطیف و انسانی خلق کرد،با این وجود شاید سه گانه ی چهارشنبه سوری،درباره ی الی و جدایی نادر از سیمین رشد فیلمسازی را خبر می داد که مسیر را درست امده بود .



فرهادی در چهارشنبه سوری روایت قصه ای را شروع کرد که شاید به نوعی با درباره ی الی ادامه پیدا کرد و به جدایی نادر از سیمین ختم شد .

تردید هایی که ریشه در نگاه گذرا و شتابزده ی شخصیت ها دارد می تواند صداقت ان ها را به چالش بکشد و این مضمون مهمی هست که با تکنیک و فرم مورد نظر فیلمساز با زبان سینما بیان شده بود.


درباره ی الی را بیشتر از چهارشنبه سوری و جدایی نادر از سیمین دوست داشتم ،شاید دلیل ان به سلیقه های سینمایی ادم های مختلف ربط پیدا کند .


جدایی نادر از سیمین اخرین اثر این سه گانه باز نشان می داد فرهادی با تسلط به فیلمنامه و کارگردانی اثر خوبی ساخته با این که هنوز هم نشان ندادن صحنه ی تصادف را نقطه ضعف فیلمنامه می دانم وبه نظرم اگر صحنه ی تصادف در فیلم بود فیلم بهتری ساخته می شد .

ریتم فصل های ابتدایی فیلم هم کمی کند بود ولی پایان باز سکانس انتهایی فیلم کار درستی هست،رفتن یا نرفتن به نظرم مسئله ی فیلم نیست به نظرم موضوع بر سر طرح مسئله است و همین اهمیت زیادی داشت .

چند روز به شروع مراسم اسکار باقی مانده و نامزدی اصغر فرهادی برای اسکار
بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی خبری هست که همه را درانتظار نگه داشته،فیلم های منتخب اکادمی را سعی می کنم ببینم ولی گاهی پیش امده بعضی فیلم های اکادمی اسکار یا جشنواره های مختلف دیگر را هم دوست نداشتم هرگز گرفتن یا نگرفتن اسکار یا جوایز سینمایی تغییری در دیدگاهم نسبت به فیلمی که دیده ام به وجود نیاورده ،با این که گرفتن جایزه باعث شده تشویق شوم فیلمی را که تا ان موقع ندیدم را ببینم .

گرفتن اسکار توسط اصغر فرهادی خوشحالم می کند، امیدوارم شب مراسم اسکار، اصغر فرهادی و عوامل فیلم روی صحنه بروند و جایزه را بگیرند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر