دوشنبه، اردیبهشت ۲۵، ۱۳۹۱

مصاحبه نیکی کریمی درباره ی مهاجران افغان

مدت کوتاهیست حرف و حدیث مهاجران افغان تبدیل به موضوعی شده که  واکنش  بعضی از هنرمندان سینمای ایران  از جمله نیکی کریمی را به همراه داشته،تاریخ غم انگیز کشور افغانستان و سایه ی جنگ و خشونت همیشه بخشی از خاطره ی تلخ مردمانی است که برای التیام زخم های درونشان به مهربانی بیشتری نیاز دارند.
نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران هم در گفتگویی که با نشریه ی چلچراغ شماره ی ۴۷۱ انجام داده به این موضوع پرداخته که  نقل می کنم:

خانم کریمی چرا تصمیم گرفتید با حرکت اقای حقیقی همراه شوید؟

موضوع محرومیت حضور افغان ها در استان مازندران از همان اول برای من حساسیت ایجاد کرد،چرا که جزییات ان معلوم نیست و هیچ توضیح منطقی برای ان ارائه نشده است و به نظرم این رفتار اعجاب اور است.


هدفتان از شرکت در این حرکت رسیدن به تغییر این سیاست است یا صرفا یک دلجویی ؟

به نظرم هیچکدام از این ها لزوما هدف و نتیجه این کار نیست ،هر هنرمندی و هر کسی که صاحب فکر است نمی تواند نسبت به  اتفاقات اطرافش بی تفاوت باشد باید به ان ها حساسیت نشان بدهد و برایش سوال ایجاد شود .

خیلی ها ممکن است در این شرایط با وجود حساسیت و سوالی که برایشان پیش امده چیزی نگویند این وظیفه ماست که به مانند وجدان بیدار جامعه عمل کنیم و به این گونه اتفاقات واکنش نشان دهیم .


این اتفاق ان قدر مهم است که چنین برنامه ای برای نشان دادن حساسیت لازم باشد؟

این گونه مسائل به هر حال بر جامعه تاثیر گذار هستند و مسائل جامعه ان قدر مهم هستند که ما از ان ها فیلم می سازیم پس نمی توانیم ار کنار ان ها بی تفاوت گذر کنیم

فکر می کنید این کار باعث تغییری در این دست قوانین می شود؟

این اتفاق ممکن است بیفتد،اما کار ما این نیست کار هنرمند این نیست که به دنبال کارهای تغییر قانون باشد،ما می توانیم این حساسیت را ایجاد کنیم که توجه ها جلب این اقدام شود تا دیگرانی که در حوزه کار قانون گذاری هستند برای تغییر ان اقدام کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر