پنجشنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۹۶

نگاهی به فیلم «پرونده هاوانا»

در ماه های پایانی سال گذشته نسخه نمایش خانگی فیلم سینمایی «پرونده هاوانا» توزیع شد،اثری به کارگردانی علیرضا رییسیان و نقش افرینی نیکی کریمی و دیگر بازیگران مطرح سینمای ایران که بیشتر از یک دهه در توقیف ماند و سرانجام بدون اکران در سینما روانه ی شبکه نمایش خانگی شد.

«پرونده هاوانا»به موضوع مافیای بعضی شرکت های دارویی برای جلوگیری از خودکفایی بخش دارو پرداخته و در کنار این  خط داستانی ،یک روایت عاشقانه را هم دنبال می کند.




هر چند ایده پرداختن به این گونه موضوعات جذابیت های خاص خودش را دارد ولی به نظرم فیلمنامه پرونده هاوانا در شخصیت پردازی و فضاسازی های متناسب با قصه چندان موفق نیست.

شخصیت  پردازی نقش دکتر پژمان که امین تارخ ان را بازی می کند از ارائه ی تصویر قهرمانی که قرار است یک شبکه مخوف مافیایی را به چالش بکشد فاصله زیادی  می گیرد،این شاید با الگوهایی که مخاطب از دیدن این گونه فیلم ها در ذهنش نقش بسته همخوانی معناداری پیدا نمی کند .

نیکی کریمی نقش زنی (زویا فانی) را بازی می کند که درجریان ماجرای فیلم با دکتر پژمان(امین تارخ)همراه می شود،این همراهی با فراز و نشیب هایی به نقطه پایانی داستان می رسد،ولی به نظرم روایت قصه در پرونده هاوانا تمرکز درستی ندارد و جا به جایی های روایتی در تدوین هم کمکی به این قضیه نمی کند، شاید یکی از علت های این مشکل پرداختن به شخصیت های متعددی هست که کمک چندانی به جلو رفتن داستان هم نمی کنند.




پرداختن به شخصیت هایی هم که در مافیا نقش دارند از جمله دکتر مرادی (اصغر همت)کمرنگ و شتابزده به نظر می رسد،نقد مدیریت های میانی در بروز چنین مسائلی و نزدیک شدن پرونده هاوانا به یک اثر سیاسی هم می توانست به شکل روشنتری مطرح شود.

فیلم پرونده هاوانا مرا به یاد بعضی فیلم های هیچکاک هم انداخت ولی با این تفاوت مهم که از پرداختن به جزییات و شخصیت پردازی های دقیق و فضاسازی های متناسب با روایت در پرونده هاوانا خبر چندانی نیست.



 به نظر می رسد نیکی کریمی در «پرونده هاوانا »به نسبت بیشتر نقش هایی که تا زمان ساخت این اثر بازی کرده در نقشی متفاوت ظاهر شده ،شاید تا حدودی نقش زویا در این فیلم شباهت هایی به  نقش رعنا در فیلم سینمایی باج خور به کارگردانی فرزاد موتمن دارد.

پرونده هاوانا از ریتم خوب و تعلیق در روایت کمک گرفته و اثری هست که در یاد می ماند.


با این که فیلم سینمایی «پرونده هاوانا» بدون اکران در سینما از طریق شبکه نمایش خانگی توزیع شد باید امیدوار بود تکلیف  بعضی اثار سینمایی دیگر هم که سال های زیادی از اکران سینمایی محروم ماندند روشن شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر