سه‌شنبه، مرداد ۱۳، ۱۳۸۸

از پرواز بر فراز اشیانه فاخته تا دیوانه ای از قفس پرید

جشنواره کارلووی واری این دوره در حالی برگزار شد که از میلوش فورمن کارگردان فیلم هایی مهم و ارزشمند تقدیر به عمل امد.

« پرواز بر فراز اشیانه فاخته »که در ایران به نام  دیوانه از قفس پرید نمایش داده شد از فیلم های محبوب و تکان دهند ه ای است که میلوش فورمن در سال ۱۹۷۵ میلادی بر اساس رمانی ار  کن کیسی  کارگردانی کرد .

شخصیت فراموش نشدنی  مک مورفی  را جک نیکلسون بازی کرد و تبدیل به یکی از بازی های به یاد ماندنی او در کارنامه درخشانش شد.



هر بار که این فیلم را می بینم،احساس عجیبی دارم ،مک مورفی قهرمانی است که در دنیای خشک و خشن واقعیت شاید دیوانه ای بیش نیست،دیوانه ای که نمی خواهد زیر مشت و لگد های اهنین فرمول های دنیای خط کشی شده تسلیم شود .







پرواز بر فراز اشیانه فاخته فیلمی است که نشان داد با قواعد خشک و یک طرفه نمی شود از انسان ماشینی مطیع ساخت که مثل یک ربات برنامه ریزی شده عمل کند،مک مورفی نشان داد باید مثل یک پرنده ازاد بود،ازاد فکر کرد،ازاد زندگی کرد و از لحظه به عنوان یک فرصت برای بهتر دیدن بهره برد .

سال ۱۳۸۱ هم در سینمای ایران فیلمی با عنوان  «دیوانه ای از قفس پرید» به کارگردانی احمد رضا معتمدی ساخته شد،فیلمی با بازی نیکی کریمی ،عزت الله انتظامی ،علی نصیریان،پرویز پرستویی و... که بیشتر سعی داشت با تکیه بر بعضی مسائل فلسفی در روایتی با دیالوگ های فاخر داستان خودش را تعریف کند.

تقابل سنت و مدرنیته و برخورد شخصیت های فیلم در برابر هم با ترسیم بعضی پلیدی ها و تزویر ها از نکات بارزی بود که در این فیلم به چشم می خورد .

نیکی کریمی برای این فیلم سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر را به دست اورد.
















هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر