پنجشنبه، آذر ۲۴، ۱۳۹۰

یادی از فیلم سارا با بازی نیکی کریمی(sara)

از اکران موفق و به یاد ماندنی سارا نزدیک به بیست سال می گذرد،داریوش مهرجویی با یک اقتباس هوشمندانه از داستان خانه عروسک اثر ایبسن به فیلم خوبی رسید،هنوز هم بعد گذشت دو دهه از ساخته شدن این فیلم ،سارا باز هم فیلم مهمی در سینمای ایران به حساب می اید.

بازی درخشان نیکی کریمی در نقش سارا شخصیت اصلی فیلم برای او دو جایزه ی ارزشمند بهترین بازیگر از جشنواره های سن سباستین اسپانیا و فستیوال سه قاره نانت فرانسه به ارمغان اورد،هر چند بازی های دیگر بازیگران این فیلم از زنده یاد خسرو شکیبایی تا امین تارخ و یاسمین ملک نصر هنوز هم توی ذهن ماندگار هستند.





به نظرم مهرجویی به اقتباس از اصل اثر وفادار مانده ولی به خوبی ان را به فیلمی ایرانی تبدیل کرده،پرداختن به موضوعات انسانی و چالش هایی که به نوعی دغدغه ی ادم های مختلف با زبان و فرهنگ های متفاوت هستند،زبان مشترک سینما و ادبیاتی است که از مرزها عبور می کند و مخاطب خودش را پیدا خواهد کرد.



فیلم سارا جلوتر از زمان خودش ساخته شده و گذشت زمان ارزش های این فیلم را بیشتر نمایان کرد.

همدلی با شخصیت سارا از همان سکانس های اول فیلم شروع می شود و ارام ارام به دنیایی وارد می شویم که در تقابل با نگاه زلال سارا است،دنیای حسابگری که با منطق ریاضی جلوی سارا قد علم می کند و این میان موقعیت ادمی مثل سارا با ان نگاه معصومانه چقدر دشوار است و شاید بحث بر سر زن یا مرد بودن شخصیت اصلی فیلم نیست،انسانی که در میانه ی این دنیای خط کشی شده و کلیشه ای می خواهد معصومیتش را حفظ کند و درد هایی که باید به دوش بکشد.




شاید میان اقتباس های ادبی که در سینمای ایران تا امروز صورت گرفته،سارا یکی از نمونه های موفق به شمار اید،البته اقتباس های موفق دیگری هم در کنار سارا هستند که از ان جمله می توان فیلم های گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی،ناخدا خورشید به کارگردانی ناصر تقوایی ،قصه های مجید به کارگردانی کیومرث پوراحمد،پری اثر داریوش مهرجویی،گاوخونی اثر بهروز افخمی ،شب های روشن اثر فرزاد موتمن و اقتباس های خوب دیگری در سینمای ایران اشاره کرد.


پی نوشت:بین فیلم های اقتباسی سینمای ایران باید به فیلم داش اکل به کارگردانی مسعود کیمیایی هم اشاره کنم،فیلمی تاثیرگذار که کیمیایی بر اساس داستان داش اکل اثر صادق هدایت ساخت و همین طور فیلم تنگسیر به کارگردانی امیر نادری بر اساس داستان صادق چوبک.

پی نوشت تکمیلی :نیکی کریمی برای بازی در فیلم سارا علاوه بر دو جایزه ی بهترین بازیگر از جشنواره های سن سباستین اسپانیا و فستیوال سه قاره نانت فرانسه در دوره ی یازدهم جشنواره فیلم فجر هم نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن برای نقش افرینی در فیلم سارا شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر