شنبه، دی ۱۷، ۱۳۹۰

یادداشت نیکی کریمی درباره ی «جهان پهلوان تختی»

جهان پهلوان تختی فراتر از ورزش و موفقیت های بزرگ به عنوان شخصیتی مثال زدنی همیشه در تاریخ ایران باقی خواهد ماند،تختی از خوان هشتم هم عبور کرد و به جایی رسید که شاید نقطه  تعالی شخصیت او بود

نیکی کریمی بازیگر فیلم جهان پهلوان تختی به کارگردانی بهروز افخمی در یادداشتی که سال گذشته در نشریه ی تماشاگر شماره ۳۹ منتشر شده به بیان دیدگاه های خود درباره ی شخصیت تختی پرداخته که نقل می کنم:

«غلامرضا تختی نامی آشنا برای تمام  ایرانیان است و از لحاظ شخصیتی می‌توان گفت یكی از چهره‌های ماندگار در تاریخ ماست كه نه‌تنها در حوزه ورزش بلكه در میان چهره‌های برتر تمام عرصه‌ها جای دارد.

از هر فردی درباره نام تختی پرسیده شود،شخصیت او را به یاد می‌آورد و پهلوانی‌هایی كه در نوع خود بی‌نظیر بود،تختی در شرایطی نام پهلوانی را به خود اختصاص داد كه بسیاری علیه او برخاسته بودند.

 هر كسی از تختی برداشتی دارد و شاید تا زمانی كه با داستان زندگی او آشنا نشده بودم به این اندازه درباره او نمی‌دانستم،شناخت از جنبه‌های مختلف شخصیتی او به من كمک كرد تا بهتر این پهلوان را بشناسم و درک بهتری از واژه پهلوانی داشته باشم،این شناخت همچنین كمک كرد تا در ایفای نقش خود با احساس قریب‌تری رو‌به‌رو شوم.



هرچند نام تختی در ورزش ایران به عنوان سایبانی برای واژه پهلوانی قلمداد می‌شود اما نمی‌خواهم به گونه‌ای از او صحبت كنم كه به قدیس‌پروری نزدیک شوم،هرچند او شخصیت استثنایی داشت اما به‌وجود آوردن یك قدیس كار چندان به‌جایی نیست،ازخودگذشتگی، ایثار، فداكاری، جوانمردی و ده‌ها صفت دیگر خوب را می‌توان به او نسبت داد، به عقیده من تختی نامدار بود. او توانست نام خود را در تاریخ به ثبت برساند.

در واقع همچون نامدارانی كه در تاریخ به‌خوبی از آن‌ها یاد می‌شود،تختی نیز نام خود را به یك صفت خوب تبدیل كرد.

 امروز هر كه در دنیای ورزش به جوانمردی روی می‌آورد،با صفت تختی مقایسه می‌شود، این جنبه‌های وجودی تختی بود كه من را جذب فیلمنامه جهان‌پهلوان كرد،با حضور در این فیلم قصد داشتم دین خود را به نوعی به این صفت برتر در ورزش ادا كنم،در زمان اجرا و قبل از آن به گونه‌ای با جنبه‌های وجودی تختی درگیر شدم كه گاهی احساس كردم اصلا انتخاب شده‌ام برای شناخت بیشتر این شخصیت.




احساس كردم خود تختی من را انتخاب كرده و اگر به این انتخاب جواب رد بدهم،نمی‌توانم با وجدان خود كنار بیایم،از این‌رو انتخاب من،حضور در این فیلم بود كه در نهایت دین خود را به این طریق ادا كردم.



 با این حال فكر می‌كنم این فیلم تمام و كمال درباره جنبه‌های وجدانی تختی بیان نداشت و می‌توانست آن چه در پس ذهن این پهلوان می‌گذشت به زبان شیواتری بیان كند.

در نهایت با حضور در این فیلم احترامی كه برای این شخصیت برجسته داشتم، چند برابر شد و حالا بهتر می‌دانم تختی كه بود و چرا امروز او صفتی است در ورزش و نمادی است از جوانمردی و پهلوانی.» 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر