سه‌شنبه، آبان ۰۲، ۱۳۹۱

نظرات نیکی کریمی درباره ی جشنواره فیلم ابوظبی(ADFF)

یکی کریمی که داوری جشنواره فیلم ابوظبی را به عهده داشت درباره ی این جشنواره نظرات جالبی را عنوان کرده که  از سایت سینمانگار نقل می کنم


نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران که به همراه "شابانه آزمی" بازیگر نام آشنای سینمای بالیوود از هندوستان (رئیس هیئت داوران)، "اسماعیل فرخی" کارگردان از مراکش، "سیدومیر کولار" تهیه‌کننده برنده جایزه اسکار از اسلواکی و "سمیر فرید" منتقد فیلم و نویسنده سینما از مصر، عضو هیئت داوران بخش مسابقه اصلی ششمين دوره جشنواره بين ­المللي فيلم ابوظبي بود، در مورد برگزاری این جشنواره گفت: اولین سالی بود که در این جشنواره شرکت می‌کردم قبل از این، چندین دوره در جشنواره بين ­المللي فیلم دبی با فیلم‌هایم در بخش رقابتی و یک بار هم به عنوان داور حضور داشتم.

 با این که سال هاست که در سینما کار می‌کنم ولی هیچ وقت در حقیقت خودم را از این باز نمی‌دارم که تجارب جدید و افق‌های جدیدی که در فیلم‌ها می‌بینم من را هنوز به هیجان درنیاورند. 

خودم را هنوز باز می‌گذارم که به هیجان دربیایم و لذت ببرم از افق‌های جدیدی که در سینمای کشورهای دیگر وجود دارند و ما را در تجارب خودشان شریک می‌کنند
.




وی همچنین گفت: پانزده فیلم سینمایی از کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی در بخش مسابقه اصلی ششمين دوره جشنواره بين­ المللي فيلم ابوظبی حضور داشتند و به هرحال آدم لذت می‌برد وقتی که فیلم‌های خوبی می‌بیند و در کنار این ها فیلم‌های بد هم وجود دارد. 


خوشبختانه کسانی که برای این بخش از جشنواره برنامه‌ریزی کردند در جشنواره‌های مختلفی حضور پیدا می‌کنند و فیلم‌های خیلی خوبی برای این بخش انتخاب می‌کنند.



کریمی در ادامه افزود: برای من تجربه خیلی بزرگی است هم این که فیلم‌های خوبی می‌بینم و هم کارگردان های جدیدی را کشف می‌کنم و هم این که از اعضای هیئت داوران با افراد جدیدی آشنا می‌شوم. 

در جمع هیئت داوران بخش اصلی ششمين جشنواره فيلم ابوظبي فیلمساز، بازیگر، تهیه‌کننده و منتقد سینما حضور داشتند و کسانی بودند که تجریه هیئت داوری در جشنواره‌های خیلی خوبی داشتند، فیلم‌های خوبی ساخته‌اند و جوایز معتبری هم کسب کرده‌اند. هم کلام شدن و تجربه داوری با این افراد را گذارندن، خیلی تجربه بزرگی است.

وی تاکید کرد: چون مسوولیت بزرگی دارد و همه ما این قضیه را می‌دانیم که این کار مسوولیت دارد پس بنابراین سعی کردیم خیلی دقیق این فیلم‌ها را ببینیم. بعد از دیدن فیلم‌ها با همدیگر حرف می‌زدیم و این همیشه تجربه زیبا و جذابی برای من است که با سلیقه و عقاید دیگران آشنا بشوم و ببینم که آن ها با چه دنیا و چه سلیقه‌ای فیلم‌ها را نگاه می‌کنند.

این بازیگر سینمای ایران در مورد سطح جشنواره بين­ المللي فيلم ابوظبی به نسبت دیگر جشنواره‌های سینمایی دنیا گفت: به نظرم این قضیه اصلا مهم نیست به خاطر این که آدم های حرفه‌ای این جشنواره را می‌چرخانند، بنابراین جشنواره تازه کاری که با آدم های نوپا و تازه کار، شکل گرفته باشد، نیست. 


افرادی که در این جشنواره کار می‌کنند تجربه دارند و از کسی که مسوول هماهنگی کارها بود تا برنامه‌ریزها و آدم های دیگر، همه آن ها حرفه‌ای هستند. بنابراین این تجربه، با توجه به سن کم آن، به این جشنواره آمده است.





نیکی کریمی در مورد آرای هیئت داروان بخش مسابقه اصلی جشنواره بين­ المللي فيلم ابوظبی گفت: چیزی که برای من لذت بخش بود این است که بدون این که هیچ جنسیتی را در نظر بگیرم ولی خُب جایزه اصلی جشنواره را یک خانم گرفت و این لذت بخش است بدین خاطر می‌بینیم که در همین خاورمیانه خانم‌هایی هستند که خوب کار می‌کنند و کار سنگین و سخت فیلمسازی را به زیبایی انجام می‌دهند. چون به نظر من فیلمسازی خیلی کار سختی است.

کارگردان فیلم سینمایی «سوت پایان» در مورد حضور سینمای ایران در این‌گونه جشنواره‌ها گفت: 


چیزی که همه به من می‌رسیدند و سوال می‌کردند این بود که چرا در بخش اصلی فیلم ایرانی نیست؟ البته من همیشه خیلی دموکرات به این قضیه نگاه می‌کنم یعنی همیشه فکر می‌کنم که هیچ لزومی ندارد که همیشه از سینمای ایران فیلمی در این جشنواره حضور داشته باشد.

 به هر حال پانزده فیلم از میان این همه فیلمی که به دفتر جشنواره می‌رسد و برنامه‌ریزها در این زمینه روی آن ها کار می‌کنند و بایستی از میان آن ها انتخاب شود. به هر حال لزومی ندارد که حتما همه ساله از ایران هم فیلم وجود داشته باشد

 به نظرم ما سال موفقی را پشت سر گذاشتیم با فیلمی که در اسکار داشتیم، فیلم‌هایی که دائماً در جشنواره‌ها حضور دارند و قطعاً بایستی تلاش بیشتری انجام بدهیم و بتوانیم که این افق‌های جدید را تجریه کنیم.




وی همچنین گفت: حضورهای بین‌المللی برای سینمای ایران خوب است به خاطر این که ما با سینمای دیگران آشنا می‌شویم و ما متوجه می‌شویم که در سطح بین‌المللی الان دارند چه فیلم‌هایی کار می‌کنند به هر حال نه من، بلکه هر آدم دیگری که در جشنواره‌ها شرکت کند و هر فیلمی که در بخش مسابقه حضور پیدا می‌کند و هر فیلمی در هر جای جهان که جایزه می‌گیرد، نشان دهنده این است که ما پایگاه سینمای ایران را داریم حفظ می‌کنیم و این مهم، دومرتبه صحبت از سینمای ایران را پیش می‌کشد و این خیلی چیز جذابی است. سینمای ما سینمای تازه‌ای نیست و سال هاست که در عرصه بین المللی وجود دارد.

کریمی در مورد مسوولیت یک فیلمساز یا داور ایرانی در جشنواره‌های خارجی برای معرفی سینما، فرهنگ و هنر ایران گفت: قطعاً این مسوولیت خیلی زیاد است به خاطر این که ما به عنوان کشوری که همیشه از فرهنگ، تمدن، شعر و ... حرف زده‌ایم همیشه دلمان می‌خواهد بگوییم که ما این طوری هستیم، فیلمسازمان این طوری است، فیلم‌هایمان این طوری هستند و همه این بار را با خودمان هر کجا برویم به همراه داریم.


 به عنوان مثال می‌توانم این را بگویم اگر در جایی‌که بدانم کسی ایران را نمی‌شناسد سعی می‌کنم برایش توضیح بدهم و به وی بفهمانم که ایران کجای جهان است و چه خصوصیاتی دارد، برای نمونه حتی خارج از دنیای سینما.

نیکی کریمی در پایان اظهار داشت: از موضوعی که خوشحال هستم این که همیشه روی پاهای خودم ایستاده‌ام، من به عنوان آدمی یا فیلمی هیچ وقت به جشنواره‌ها دعوت نشده‌ام. 


جایزه بین‌المللی برده‌ام و فیلم ساخته‌ام و به این علت داور شده‌ام و جشنواره‌ها بدین خاطر من را دعوت می‌کنند. هیچ وقت از هیچ طریق دیگری به جشنواره‌ها دعوت نشده‌ام و این برای من خیلی مهم است. من را به عنوان خودم و فیلم‌هایی که ساخته‌ام می‌شناسند و این خیلی برایم ارزشمند است من را به فیلم یا چیزی وصل نمی‌کنند و از این طریق‌ها من به جایی دعوت نمی‌شوم. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر