دوشنبه، آذر ۱۵، ۱۳۹۵

نیکی کریمی و نقش «دانشجو» در سینما

به شانزدهم اذر «روز دانشجو»نزدیک می شویم و این موضوع باعث شد،یاد فیلم هایی با بازی نیکی کریمی افتادم که او نقش دانشجو داشته،از میان این اثار بازی در نقش «پری» دانشجوی پرسشگر و جستجوگر فیلم سینمایی« پری» اثر داریوش مهرجویی را می توان به یاد اورد،هر چند بیشتر فضای فیلم ارتباط چندانی به دانشجو بودن پری ندارد،ولی شاید انتخاب دانشجو بودن شخصیت «پری» به شناخت بهتر این نقش  به مخاطب کمک کرده باشد.




نیکی کریمی در نقش فرشته دانشجوی به یادماندنی فیلم «دوزن» به کارگردانی تهمینه میلانی هم بازی ماندگاری داشت،فضای دانشگاه و تاثیرات دانشجو بودن کارکتر فیلم به تعریف خوب قصه کمک زیادی کرده و در خدمت مفاهیم داستان قرار دارد،با این وجود فیلمساز چندان به دنبال ارائه تصویری جامع از فضای دانشگاهی نبوده و ترجیح داده روی خط اصلی داستانش متمرکز باشد .





نیکی کریمی در فیلم سینمایی «دختران انتظار» به کارگردانی رحمان رضایی هم نقش «روشنک » دانشجویی را بازی می کند که فیلم بیشتر به مشکلات مالی شخصیت ها با نگاهی اجتماعی پرداخته و در جای خودش اثر متفاوتی به حساب می امد.




بازی نیکی کریمی در نقش فرشته دانشجوی فیلم سینمایی «نیمه پنهان» به کارگردانی  تهمینه میلانی به نظرم شاید مهمترین نقش یک شخصیت دانشجو در میان این گونه اثار هست،فیلمساز تلاش کرده از فضای دانشگاهی و کارکتر دانشجو به بهترین شکل خودش برای بیان فیلمنامه استفاده کند.




فیلم یک  روایت عاشقانه را  در بستر بخشی از تاریخ پرالتهابی روایت می کند که سایه پررنگ جریان های سیاسی مختلفی در دانشگاه ها حضور داشتند،به نظرم فیلم سینمایی نیمه پنهان ،فراتر از همه این جریان ها،اصالت را به ازادی فکر و اندیشه می دهد و به تعریف جامعتری از واژه «دانشجو » نزدیک می شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر