شنبه، خرداد ۱۶، ۱۳۸۸

سفر شان پن به ایران (sean penn)

چهار سال قبل،خرداد ماه ۱۳۸۴ در استانه ی انتخابات ریاست جمهوری،شان پن بازیگر موفق سینمای امریکا به عنوان یک خبرنگار برای تهیه گزارش هایی از وضعیت انتخابات و مسائل اطراف ان به ایران امد .

سفر شان هر چند با حاشیه های ریز و درشت زیادی همراه بود ولی رخداد جالبی شد که هنوز بعد سال ها می توان از ان یادی کرد.

حضور او در موزه سینما با حضور هنرمندان و خبرنگاران بازتاب رسانه ای زیادی پیدا کرد،هر چند خبرها از حاشیه ی برگزاری مراسم از بی برنامگی و اشفتگی در دیدار با این ستاره ی محبوب امریکایی تاکید می کرد.




شان پن گزارش های خودش را در قالب نگاهی که به جامعه ی ایران داشت منتشر کرد، بیشتر این یادداشت ها تاکید بر تناقض هایی هست که دیده بود،او سعی کرده نگاه واقع بینانه و منصفانه ای ازشرایط با حفظ بینش خودش ارائه دهد.




نیکی کریمی،هدیه تهرانی ،امین تارخ، فاطمه معتمد اریا،بهرام رادان و... از هنرمندانی بودند که در مراسم موزه سینما حضور داشتند.





امروز ،چهار سال از سفر شان پن به ایران و انتخابات ریاست جمهوری می گذرد،کاش نگاه فرهنگی و اجتماعی به جامعه را نه فقط در ایامی خاص که همیشه پیش رو داشته باشیم. 

نگاهی فراتر از یک دوره ی خاص یا یک فضای انتخاباتی،ان موقع شاید خواندن یادداشت های شان پن دلنشین تر بود.



پی نوشت(۱۹خرداد۸۸):امروز یاد کارتون بامزه ی سیمپسون ها افتادم، فکر کردم شاید این هفته یک بار دیگه  این انیمیشن را نگاه کنم،کاش شرایط ساخت انیمیشن هایی مثل سیمپسون ها برای ما هم امکان پذیر بود،تا خیلی از مسائل حوزه های مختلف فرهنگی ،اجتماعی ،سیاسی و...در قالبی جذاب به نقد کشیده می شد .





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر