پنجشنبه، آذر ۱۴، ۱۳۹۲

نگاهی به فیلم روز هشتم (the eighth day)

حرف و حدیث ها درباره ی موضوع معلولین و روز پارا المپیک و مراسمی که با حضور نیکی کریمی،فاطمه معتمد اریا،مهدی مهدوی کیا و... برگزار شده بود،مرا به یاد فیلم دوست داشتنی روز هشتم اثر ماندگار ژاکووان دورمل انداخت.

روز هشتم دنیای ساده و بی الایش یک شخصیت دارای سندرم داون را در برخورد با دنیای ماشینی و حسابگر به تصویر می کشد و با فضایی شاعرانه و جذاب روایت خودش را جلو می برد.






در دنیایی که پیچیدگی های دنیای خرد محور با خط کشی های قرص و محکم خودش همه را اسیر چرخ دنده های عصر جدید کرده از دل این فریاد و هیاهو روز هشتم ما را به نوعی به طبیعت دعوت می کند،به سادگی ،به خود بودن و اشتی با کودک درون که در شخصیت ژرژ تجسم پیدا کرده است.

 روز هشتم نشان می دهد که  هوش و هوشمندی با  تعریف کلیشه ای و صنعتی سازگاری بهتر و بیشتر با قواعد دنیای مدرن دیگر اعتبار چندانی ندارد و به جای ان اعتبار واقعی در نزدیکی انسان به خویشتن واقعی خود و درک بهتر طبیعت است و این شاید نیاز امروز دنیای مدرن هست .




روز هشتم داستان تنهایی انسان مدرن است در سفری که برای بازشناسی از خود در جستجوی راه نجات طی می کند، نجاتی که به نظرم در فیلم با همراهی دو شخصیت اصلی داستان به خوبی روایت می شود .

مطلب مرتبط:+حضور نیکی کریمی،فاطمه معتمد اریا،مهدی مهدوی کیا در مراسم گرامیداشت معلولین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر