چهارشنبه، آبان ۰۸، ۱۳۹۲

وداع های فوتبالی

خبر خداحافظی ناگهانی فرهاد مجیدی بازیکن محبوب استقلال مرا به این فکر فرو برد که فارغ از این که به هر حال روز خداحافظی برای هر فوتبالیستی از راه خواهد رسید، ولی این گونه وداع با فوتبال که به نظر می رسد، شاید با نوعی بغض حرف های ناگفته و دل شکستگی همراه است ،تلخ و تکان دهنده بود.

بدون این که قصد قضاوت داشته باشم ولی قصه ی تلخ خداحافظی های این گونه درباره ی مهدی مهدوی کیا فوتبالیست محبوب نیز اتفاق افتاد و متاسفانه ان چه شایسته ی او بود در این زمینه رخ نداد .




فوتبال ایران بدون تردید با چالش های ریز و درشتی مواجه بوده و هست ولی فوتبال فقط بازی با قواعد خاص ان در وسط چمن نیست به نظرم فراتر از ان کمک به گسترش فرهنگ جوانمردی و ارج گذاشتن به جوهر انسانی است .

صحبت بحث های فوتبالی شد یاد سال گذشته افتادم که ابان ماه اولین قسمت مجموعه ی روزی روزگاری فوتبال اثر نیکی کریمی در رسانه های خانگی توزیع شد مجموعه ای که قرار بود برای فرهنگ سازی در فوتبال گام های خوبی بردارد ولی متاسفانه تولید این مجموعه ادامه پیدا نکرد .

سه‌شنبه، آبان ۰۷، ۱۳۹۲

دوشنبه، آبان ۰۶، ۱۳۹۲

نگاهی به فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سوم

فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سوم به کارگردانی محمد هادی کریمی و نقش افرینی نیکی کریمی و دیگر بازیگران مطرح سینمای ایران به نظرم یکی از اثاری است که در کنار تحلیل تکنیکی و پرداختن به موضوع ساختار فیلمنامه،کارگردانی،تدوین و مسائلی این گونه باید بیشتر به موضوع مهم محتوایی ان پرداخته شود .






به نظرم فیلمساز در بیان روایت قصه ای با محوریت ایمان و هشدار نسبت به خطر گروه های منحرف و از ان مهمتر اسیب های فردی و اجتماعی حاصل از ان موفق عمل کرده و با بیانی روشن در مدیوم سینما و قصه ای مشخص و با استفاده از نقش افرینی های درست و نمادهایی قابل قبول به اثری ارزشمند در کارنامه ی هر یک از عوامل این فیلم رسیده است .

اما ورود به بحث محتوایی«بشارت به یک شهروند هزاره سوم »با پیچیدگی هایی نیز همراه است،اگر فیلم را با اثاری مثل جن گیر ،طالع نحس ،بچه رزماری مقایسه کنیم شاید یا باید این اثر را در قیاس با دیگر فیلم های این گونه دید یا در تقابل با ان ها به حساب اورد .

شاید مهمترین نکته ای که به نظرم رسید این موضوع مهم بود که در فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سوم ،نیروی شر و شیطان در واقع در درون افکار نادرست و غلط انسان  نشان داده می شود  در حالی که در اثار خارجی به طور معمول بیشتر نیروی شر و شیطانی به صورت یک عامل جدا و بیرونی از انسان به تصویر کشیده می شود .

شنبه، آبان ۰۴، ۱۳۹۲

«من اگر پرنده بودم»

«چو فرشتگان و مرغان، من اگر پرنده بودم                             

                                              به فراز اسمان ها پر و بال می گشودم ...»

                                                                          به یاد البوم من اگر پرنده بودم اثر استاد حسین علیزاده




سه‌شنبه، مهر ۳۰، ۱۳۹۲

یادداشت نیکی کریمی درباره اهمیت پاک سازی مین های زمان جنگ

چند روز قبل مین های به جا مانده از زمان جنگ در منطقه ی غرب کشور حادثه افرید و باعث مصدوم شدن کودکان شد،هر چند مراکز مربوط به پاکسازی و مین زدایی در طول سال ها فعالیت های مثبتی داشتند ولی یا توجه به گذشت این زمان طولانی انتظار می رود به نقطه ی پایانی برای موضوع  پاکسازی کامل مین های کاشته شده رسیده باشیم یا حداقل تمهیداتی  برای دور نگه داشتن عابران در مناطق مشکوک به وجود مین با نصب تابلو های اخطار و ... در نظر گرفته شود .

نیکی کریمی نیز در واکنش به این حادثه دلخراش یادداشتی را منتشر کرده که به نقل از روزنامه اعتماد بیست و هشتم مهرماه شماره ۲۸۰۶ نقل می کنم :

«چطور بايد باور كرد هنوز زمين‌هايي داريم كه محل گذر مردم غيرنظامي و كوچه و بازار است و ممكن است بهاي اين عبور جان و بدنشان باشد. هنوز زمين‌هايي هست كه چند كودك بي‌خبر و بي‌گناه از آن رد شوند و تا به خودشان بيايند صداي تقه ضامن ميني از زيرپايشان بلند شود و تمام...




زندگي اين هفت كودك از لحظه‌اي كه پايشان روي مين رفت براي هميشه و تا ابد تغيير خواهد كرد. هر هفت كودك امروز و روزهاي بعد را نه در مدرسه، كه در بيمارستان خواهند ماند، با دست و پاهاي زخمي و پايي كه يكي از آن ها ديگر نخواهد داشت و حالا همه‌ آن ها با تن‌هاي خونين و پر دردشان روي تخت افتاده‌اند...

 ما اما اينجا نشسته‌‌ايم. سر كار هر روزه‌مان و چه مي‌دانيم اين بچه‌ها چه دردي كشيدند. حتما تا چند روز بعد همه فراموش مي‌كنيم كه بعد از اين آن ها چطور زندگي خواهند كرد.

 ما نمي‌دانيم چه كسي ميني كه زير پاي اين بچه‌ها منفجر شد را در سرزمينمان كاشت و چه كسي بايد آن را از زمين درمي‌آورد. فقط مي‌دانيم نمي‌خواهيم هيچ كودكي دست و پايش را به كام اين هيولا بفرستد. فقط مي‌دانيم كه پاي اين بچه‌ها بايد روي زمين سفت، زمين امن راه برود. فقط همين


شنبه، مهر ۲۰، ۱۳۹۲

نیکی کریمی و مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان که از روز پانزدهم مهرماه در اصفهان شروع شده بود با اعلام نتایج به پایان رسید،نیکی کریمی داور بخش بین الملل این دوره جشنواره بود که در کنار داورانی از دیگر کشورها و ایران به قضاوت درباره ی فیلم های این بخش پرداختند .





















 اطلاعات بیشتر درباره ی نتایج برگزیدگان بخش بین الملل  درلینک زیر (سایت جشنواره ):

جمعه، مهر ۱۹، ۱۳۹۲

رومن به روایت پولانسکی

بخش هایی از کتاب رومن به روایت پولانسکی ترجمه ازاده اخلاقی که به قلم پولانسکی نوشته شده را نقل می کنم این بخش مربوط به خاطرات دوران کودکی رومن پولانسکی است 

«بزرگترین ارزویم ساختن یک پروژکتور بود،می خواستم یک نوع ساده مثل همانی را که در مدرسه داشتیم ،بسازم ،جعبه ای مستطیل شکل که یک طرفش لنزی قرار می گرفت ،لنز چراغ قوه ای را جدا کردم ،حالا یک جعبه می خواستم ،همه ی سطل اشغال های محله را گشتم ،اما هیچ جیز به درد بخوری پیدا نکردم .




یک روز صبح یواشکی عقب ماشین اشغالی سوار شدم و تا محل تخلیه زباله ها رفتم،ان جا بعد از ساعتها زیر و رو کردن اشغال ها ،چیزی را که می خواستم پیدا کردم یک قوطی کوچک چای به رنگ قرمز و طلایی .

حالا باید مربعی در یک طرف و  دایره ای در طرف دیگر جعبه می بریدم ،بی ان که حتی به ابزار بهتری فکر کنم یک راست سراغ میخ و چکش رفتم ،کار پر سر و صدایی بود ...»

شنبه، مهر ۱۳، ۱۳۹۲

مصاحبه ی نیکی کریمی درباره ی سینمای دفاع مقدس با روزنامه اعتماد(مهر۱۳۹۲)

نیکی کریمی در گفتگو با روزنامه اعتماد ، نقطه نظرات خود درباره ی سینمای دفاع مقدس را مطرح کرده ،این مصاحبه در تاریخ هفتم مهرماه ۹۲ شماره ۲۷۸۹ منتشر شده است که نقل می کنم :

از نگاه شما فيلم‌هاي جنگي در ايران تا چه حد در زمينه به تصوير كشيدن نقش زنان در جريان دفاع مقدس موفق بوده‌اند؟‌ البته بايد اين نكته را در نظر داشته باشيم كه ذات جنگ به دليل مردانه بودنش به طور كلي عرصه چنداني براي حضور زنان فراهم نمي‌كند.

از دوران قبل از ورودم به دنياي بازيگري فيلم‌هاي ارزشمندي را در حوزه دفاع مقدس به خاطر دارم كه از جمله آن ها مي‌توانم به «آن سوي آتش» ساخته كيانوش عياري اشاره كنم.

 بعد از آن كه وارد اين عرصه شدم نيز كارهاي قابل توجهي در اين زمينه ساخته شد كه از جمله آن فيلم‌هايي از احمدرضا درويش و زنده‌ياد رسول ملاقلي‌پور يا سريال‌هاي تلويزيوني هستند. اين را قبول دارم كه جنگ فضايي مردانه دارد، اما مي‌توانيم در سينماي ايران به نمونه‌هاي قابل توجهي اشاره كنيم كه فضاي جنگ به واسطه پرستاري كه در جريان جنگ بوده يا همسر شهيد تصوير شده است. 

«بوي پيراهن يوسف» يكي از كارهايي است كه من در زمينه جنگ كار كرده‌ام و در آن فيلم مسير ورود به موضوع جنگ به واسطه بازگشت خواهر يك مفقودالاثر به كشور و جست‌وجويش براي يافتن برادر، است.

 تصويري كه در «برج مينو» از جنگ مي‌بينيم نيز از زاويه نگاه زني است كه برادرش شهيد شده است. همه اين ها از نگاه من تصوير كاملي از زن را در جنگ به نمايش مي‌گذارد.




تمامي اين هايي كه گفتيد در سينماي جنگ قابل مشاهده است، اما نكته اين است كه كمتر شاهد كنشمند بودن زنان در زمينه جنگ هستيم.

اين يك واقعيت است كه زنان در جنگ ما نقش مهمي برعهده داشتند و اتفاقا در موقعيتي كه تصور مي‌شود واكنش نشان مي‌دهند، كنشمند هستند. به عنوان مثال خواهري كه در «بوي پيراهن يوسف» است، عملا يك فعل انجام مي‌دهد و به واسطه كار او است كه داستان پيش مي‌رود.

 در «برج مينو» هم من شخصيت خواهر را به هيچ عنوان منفعل نمي‌بينم. در آن جا هم همراهي خواهر شهيد و دوست او موجب پيش رفتن اتفاقات مي‌شود.

 «سفر به چزابه» يكي ديگر از فيلم‌هايي است كه مي‌بينيم شخصيت زن نقشي جدي و پررنگ در كار برعهده دارد، همين طور در برخي از فيلم‌هاي ديگري كه با موضوع جنگ توليد شده‌اند. به همين دليل است كه به قطعيت مي‌توانم بگويم ما قهرمان‌هاي زن تاثيرگذاري در حوزه سينماي دفاع مقدس داريم.
نگاه شما به نقش‌هايي كه اغلب درباره زنان در حوزه سينماي دفاع مقدس در نظر گرفته مي‌شود، چيست؟ به نظرتان اين نقش‌ها مي‌توانند به اندازه‌يي كه در جنگ اتفاق افتاده تصويري درست از زنان در اين عرصه نشان دهد؟ مثلا در «بوي پيراهن يوسف» قد و قواره نقش شما در حد شخصيت اصلي ديده مي‌شود و حالا اين كه اين نقش تا چه حد مي‌تواند تاثيرگذاري داشته باشد و ماجرا را پيش ببرد، سوالي است كه مطرح مي‌شود

قد و قواره يك نقش را قطعا اندازه آن تعيين نمي‌كند، بلكه تاثيرگذاري آن در كل روند داستان است كه مي‌تواند ابعاد و اندازه نقش را مشخص كند. من همچنان با آدم‌هايي مواجه مي‌شوم كه مي‌گويند چندي قبل «بوي پيراهن يوسف» را در تلويزيون ديده‌اند و تحت تاثير آن قرار گرفته‌اند.

 «بوي پيراهن يوسف» از آن فيلم‌هايي است كه بسيار تاثيرگذار ساخته شده و عملا فيلم درستي است. كارگردان براساس شناختي كه از جنگ داشته سراغ ساخت اين فيلم آمده و همين نكته اهميت بسيار بالايي دارد.

جمعه، مهر ۱۲، ۱۳۹۲

مصاحبه ی نیکی کریمی با روزنامه ایران

مصاحبه ی نیکی کریمی با روزنامه ایران که در تاریخ سی و یکم شهریور ۹۲،شماره ۵۴۶۷ منتشر شده را نقل می کنم.

خانم كريمي، تازه از سفر آمده‌ايد ازمراسم بزرگداشتتان‌بگوييد... 

جشنواره استراليا يك جشنواره ايراني بود،جشنواره‌اي كه به فيلم‌هاي ايراني مي‌پرداخت. در اين رويداد فيلم‌هاي زيادي از آثاري كه هم‌اكنون بر پرده سينماها است تا فيلم‌هاي قديمي‌تر نشان داده شد. برنامه گسترده‌اي بود. يك هفته در سانس‌هاي مختلف نمايش فيلم بود. سه فيلمي كه ساخته بودم «سوت پايان، يك شب و چند روز بعد » را نشان دادند به همراه يكي از فيلم‌هايي كه بازي كرده بودم « فيلم دو زن». در مجموع برايم خيلي لذت بخش بود.






اين توجه برون مرزي به تمام گونه‌هاي سينمايي ساخته شده در ايران وجود دارد يا تنها از منظر اجتماعي نگاه خاص و با دقتي دارند؟

اگر اين نوع توجه نيز وجود دارد، به خاطر اين است كه جشنواره معمولاً جاي نشان دادن فيلم‌هايي است كه اتفاقي خاص در يك كشور را بازگو مي‌كنند يا اين‌كه به يك مسئله خاص پرداخته‌اند، به هرحال بايد فيلم يك اهميت خاص و تازگي ويژه داشته باشد تا مدنظر داوران جشنواره قرار گيرد.

درقالب يك مثال از جشنواره كن مي‌گويم. دراين جشنواره بخشي وجود دارد به نام «نوعي نگاه ديگر» و اين يعني يك نوع نگاه متفاوت، واين نگاه خاص شايد در گونه‌هاي فيلمسازي كمدي يا اكشن كمتر از ژانر اجتماعي باشد. به خاطر اين‌كه گونه اجتماعي سينما بيشتر مورد توجه جشنواره‌هاي خارجي قرار مي‌گيرد.

گفتيد كه در استراليا فيلم «دو زن » شما اكران شد،آن هم در مراسم بزرگداشتتان، چرا «دوزن»! فيلمي كه در جشنواره سينمايي كشور خودمان داوران اعتقادي به بازي خاص از شما نداشتند، جايزه‌اي برايتان در برنداشت در حالي كه تماشاگران آن دوره جشنواره فجر نگاهي ديگر به بازي «نيكي كريمي» در آن فيلم داشتند. معتقد نيستيد داوران خارجي ديدگاه نزديكي به تماشاگران ايراني دارند و فيلم شناسي دلخواه مردم ايران را بيشتر مي‌شناسند؟

سؤال جالبي است. (با لحني توأم با خنده) آن جا اين سؤال را مطرح نكردم كه چرا «دوزن»؟ ولي فكر مي‌كنم احتمالاً مدير جشنواره اين فيلم را ديده و پسنديده بود.

 كمي از فضاي جشنواره و بزرگداشتتان خارج شويم و برويم به چرخه زمان، برويم به گذشته، به كودكي شما و مدرسه، جايي كه براي اولين مرتبه نقش بازي كرديد آن هم در فضاي تئائرهاي مدرسه‌اي، انتخاب حضور در فضاي بازيگري در آن زمان، تصميم شما بود يا كسي اين توانايي هنري شما را تشخيص داد؟

هميشه گفتم، علاقه اصلي‌ام به ادبيات است، ازكودكي خواندن متون ادبي و كتاب به‌طور جدي در برنامه‌هاي زندگي‌ام نقش داشت تا همين الان،آن زمان در مدرسه‌اي كه مشغول به درس خواندن بودم گفتند چه کسی تمايل دارد تئائر كار كنند. من هم گفتم: «دوست دارم تئاتر بازي كنم» وخودم دنبال متن گشتم، نمايشنامه‌اي نيم ساعته كه مناسب سن وسال هم مدرسه‌اي هايم باشد. متن پيدا شد و آن تئاتر به اجرا درآمد. پس از آن خودم شروع به نمايشنامه‌نويسي كردم، متن‌هاي كوتاهي مي‌نوشتم و تئائر اجرا مي‌كرديم.

چهارشنبه، مهر ۱۰، ۱۳۹۲

استقلال و لیگ قهرمانان اسیا

امشب در بازی  برگشت استقلال و اف سی سئول کره جنوبی یکی از بازی های دیدنی در سطح اسیا اتفاق افتاد و با وجود این که استقلال در مجموع حذف شد ولی تیم محبوب استقلال تلاش فوتبالی چشم گیری برای تغییر نتیجه داشت ،باید امیدوار بود سطح تیم های باشگاهی به نسبت گذشته روند رو به افزایشی داشته باشند.







سه‌شنبه، مهر ۰۹، ۱۳۹۲

نخستین فروش خیریه اثار هنری به نفع بنیاد کودک

به نقل از سایت بنیاد کودک این بنیاد به مناسبت شانزدهم مهرماه روز جهانی کودک با مشارکت جمعی از هنرمندان اقدام به برگزاری نخستین فروش خیریه اثار هنری اهدا شده به نفع بنیاد کودک خواهد کرد.

در این رویداد مهم هنری آثار عکس، نقاشی و مجسمه از هنرمندان مطرح کشور به فروش خواهد رسید. همچنین در کنار این آثار، عکس ها و نقاشی های مددجویان تحت پوشش بنیاد کودک نیز به فروش گذاشته می شود.





از جمله هنرمندان سینمای ایران که اثارشان را برای این موضوع به بنیاد کودک اهدا کرده اند ،می توان به نیکی کریمی ،داریوش مهرجویی ،هدیه تهرانی ،رضا کیانیان، پارسا پیروزفر، لاله اسکندری، بهاره رهنما، پریوش نظریه، حامد بهداد، ملیکا شریفی نیا،آهو خردمند، محمدرضا غفاری، مهران غفوریان، مهراب قاسم خانی نام برد.

اثار تعدای از عکاسان نیز برای این رویداد به بنیاد کودک اهدا شده است.

 این برنامه از پنج شنبه یازدهم مهرماه تا سه شنبه شانزدهم مهرماه ادامه خواهد داشت .

اطلاعات بیشتر برای زمان و مکان در لینک  زیر مربوط به سایت بنیاد کودک در دسترس است .