سه‌شنبه، آبان ۰۵، ۱۳۹۴

یادداشت مینا اکبری درباره ی نیکی کریمی در روزنامه سینما

یادداشت مینا اکبری منتقدسینما و دبیر شورای نویسندگان روزنامه سینما،درباره ی حضور موفق نیکی کریمی در عرصه های مختلف ،که در شماره سه شنبه پنجم ابان ماه این روزنامه  منتشر شده است.

«پیش از دو دهه است که نام نیکی کریمی بر تیتراژ فیلم ها،روی جلد کتاب ها،در فهرست جشنواره های سینمایی،در بسیاری از رویدادهای فرهنگی نقش بسته .

از اولین معرفی این بازیگر به جامعه ایران تاکنون شرایط اجتماعی ،فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی کشور دستخوش تغییرات بسیار و فراز و فرود فراوانی شده است ،در این میان نیکی کریمی با پرکاری و تداوم حضور در عرصه های فرهنگی و هنری ،چه به  عنوان بازیگر و کارگردان و چه به عنوان مترجم و داور و چه به عنوان عکاس و مستند ساز،سعی کرده سطح عمومی حضورش به عنوان یک نام را حفظ کند.




برای یک بازیگر زن ،به ویژه در ایران،تداوم حضور،در کنار حفظ چگونگی ادامه این حرفه پر حاشیه و پرحرف و حدیث ،همیشه چالش برانگیز بوده است.

بسیاری از بازیگران با استعداد سینمای ایران را سراغ داریم که در اوج شهرت و محبوبیت به سادگی از دایره توجه خارج و برای همیشه ستاره و بخت و اقبالشان رو به خاموشی رفته و همه ان استعداد های شگرف به دلایل شخصی و عدم مراقبت و توجه های فردی بر باد رفته است.

شهرت و محبوبیت ،همیشه خوش یمن نیست و تنها اندکی هستند که با تکیه بر ویژگی های شخصی خود،از این امکان نایاب به  درستی استفاده کرده اند.

به همین دلیل است که معدودی از ستارگان،دوران شکوه و جلال طولانی دارند و توانسته اند چند دهه با مخاطبان خود در یک ارتباط مستمر باقی بمانند.

نیکی کریمی بیش از دو دهه در مسیر اصلی تولید فیلم در سینمای ایران به عنوان بازیگر حضور دارد همیشه در اوج نبوده اما هیچ وقت سقوط نکرده .همیشه انتخاب هایش بی نقص نبوده ،اما برای هر انتخابی دلایل موجهی داشته ،تمرکز و تلاش برای حفظ کیفیت و چگونگی حضور در عرصه های مختلف ،نیکی کریمی را از حاشیه هادور نگه داشته است .

او توانسته خودش را به عنوان یک بازیگر مطمئن و یک انتخاب قابل توجه،برای بسیاری از نقش ها در سینمای ایران حفظ کند.





هنوز که بیست و شش سال از اولین حضور جدی نیکی کریمی در سینمای ایران می گذرد ،او کاندیدای اول بسیاری از نقش هاست .

در عرصه کارگردانی ،فیلمسازی با کیفیت قابل قبول در اجرای مضامین محسوب می شود و یک مترجم قابل اعتنا برای ترجمه بسیاری از اثار .

در عرصه بین المللی هم از سوی مدیران جشنواره های خارجی نامی معتبر برای نمایندگی سینمای ایران شناخته می شود.

بدون شک سبک زندگی نیکی کریمی در این میان اهمیت زیادی دارد ،او همیشه از خودش مراقبت کرده است ،نه ان چنان خود را در فیلم های کم مخاطب محدود کرده که سیمایش برای مردم فراموش شود و نه ان قدر با حضور تکراری در فیلم های تجاری ،تصویرش رابرای طرفدارانش بی ارج و قرب کرده است.

نیکی کریمی هنوز ستاره است ،این یک تعریف است و نه تعارف .

توانایی شخصی او در درخشش به عنوان یک بازیگر ستاره،نقش اول را بازی می کند و الگویی است برای همه ان ها که می خواهند وارد این حرفه شوند.

نیکی کریمی را به راحتی نمی توان فراموش کرد ،او بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران محسوب می شود.»


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر