یکشنبه، دی ۲۰، ۱۳۹۴

نگاهی به سریال کیمیا با بازی نیکی کریمی

 پخش سریال کیمیا به کارگردانی جواد افشار و بازی نیکی کریمی، این شب ها هنوز ادامه دارد و به نظرم تا چند هفته اینده به پایان می رسد،اولین تجربه تولید سریال صد و ده فسمتی و دومین تجربه نقش افرینی نیکی کریمی در سریال های تلویزیونی .

هر چند سریال سرزمین کهن اثر کمال تبریزی و اولین تجربه بازی نیکی کریمی در یک سریال متاسفانه به خاطر مشکلاتی  که در زمان پخش  به وجود امد ،متوقف شد و باید امیدوار بود در اینده نزدیک نمایش  ان شروع شود.

نیکی کریمی در نقش زنی به نام «محبوبه ملکی » در سریال کیمیا حضور دارد ،نقشی که به نسبت بیشتر نقش هایی که  او پیش از این بازی کرده تا حدود زیادی متفاوت است و به نظرم نشان داد نیکی کریمی قابلیت نقش افرینی شخصیت هایی با این ویژگی ها را هم  دارد.

البته شخصیت محبوبه وجوه مختلفی دارد و موضوع مثبت و منفی بودن نقش به نظرم درباره ی او به سادگی قابل انطباق نیست،قضیه ی مثبت و منفی بودن نقش ها بحث مفصل و پیچیده ای است که به نظرم به انتخاب و موقعیت شخصیت ها هم بستگی مستقیم دارد و عوامل بسیار زیاد دیگری در شکل گیری دیدگاه مخاطب نسبت به یک نقش تاثیر دارند .

رضا کیانیان هم که در سریال کیمیا بازی می کند،در مصاحبه ای، زمانی درباره ی انتخاب نقش و بازیگری نیکی کریمی این طور می گوید.

«نیکی کریمی به نظرم بازیگری است که با این همه استعداد به خودش جفا می کند و سعی نمی کند پرسونای مثبتش را برای یک بار هم که شده به هم بریزد،این درست است که درچهره اش خباثت وجود ندارد ولی اتفاقا به همین دلیل باید نقش های خبیث را بازی کند .

اگر روزی نیکی کریمی قبول کند که نقش منفی یا نقش کوتاه هم بازی کند یک پنجره جدید به روی سینمای  ایران باز می شود که ما قبلا نداشته ایم ،یعنی از این به بعد کارگردانان و فیلمنامه نویسان می توانند به این وجه از توانایی او فکر کنند...»


سریال کیمیا روایت یک داستان در بستر انقلاب و جنگ است و البته از بعضی فرمول های کلیشه ای سریال سازی هم برای جذب بیشتر مخاطب بهره برده،به همین خاطر فیلمنامه ی این سریال  به همان قواعد وفادار مانده و به عمق جریان ها و شخصیت ها نزدیک نمی شود و از  همه چیز در سطح با شتاب عبور می کند و البته با هدف گذاری های ساخت سریال ،شاید هم چاره ای غیر از این نداشته و سعی کرده منظور  اصلی که همان قصه گویی در بستر ماجرا  را در اولویت خودش قرار دهد.

نکته ی جالب و بامزه ای که به نظرم  رسید شاید  شوخ طبعی فیلمنامه نویسان این سریال با نقش هایی هست که نیکی کریمی در سینما بازی کرده ،مثل خلق موقعیتی  در سریال کیمیا که قرار بود شخصیت مهری (ازیتا حاجیان ) اعدام شود و تلاش دیگران برای گرفتن رضایت از محبوبه (نیکی کریمی ) که با وارونه کردن موقعیت نیکی کریمی در فیلم سینمایی سوت پایان (با بازی و کارگردانی نیکی کریمی ) به وجود امده بود .




خسرو برادر محبوبه (نیکی کریمی )در سریال کیمیا هم در موقعیت اسیر جنگی در ایران(اردوگاه اسرا)  قرار گرفت تا خواهرش (نیکی کریمی )برای ازادیش  تلاش کند ،موقعیتی که من را یاد شیرین (نیکی کریمی )توی فیلم سینمایی بوی پیراهن یوسف اثر ابرهیم حاتمی کیا انداخت که منتظر ازادی برادرش خسرو بود و تصور می کرد هنوز در عراق اسیر جنگی است ،شاید این هم شوخ طبعی نویسندگان  سریال کیمیا  با این فیلم به بهانه حضور نیکی کریمی در این سریال باشد!!!






در هر صورت سریال کیمیا در بیان روایت داستان و جذب مخاطب موفقیت هایی به دست اورده که می تواند تجربه ای برای تولید اثرهای بهتر بعدی باشد .

پی نوشت : به یاد ترانه ی تیتراژ پایانی سریال کیمیا با صدای علیرضا قربانی

 باز هم پی نوشت: نیکی کریمی وزهرا سعیدی از بازیگران سریال کیمیا در مراسم تقدیرسازمان صدا و سیما از عوامل ساخت این سریال



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر