پنجشنبه، دی ۱۷، ۱۳۹۴

گفتگوی هایده صفی یاری تدوینگر شیفت شب

هایده صفی یاری تدوینگر فیلم سینمایی شیفت شب به تهیه کنندگی و کارگردانی نیکی کریمی در گفتگویی که با نشریه صنعت سینما انجام داده به سوال های مختلفی درباره ی تدوین شیفت شب پاسخ گفته ،این مصاحبه را که در شماره۱۶۱اذر ماه ۱۳۹۴صنعت سینما منتشر شده را نقل می کنم

از تجربه همکاری با نیکی کریمی بگویید؟

همیشه خانم کریمی برای من شخصیتی جذاب و دوست داشتنی بودند و هستند،از این که به رغم درخشش به عنوان یک ستاره به دنبال جایگاه عمیق تر و پابرجاتری هستند ،ایشان راستایش می کنم و اعتقاد دارم با قدم های سنجیده و محکم مسیر بسیار خوبی را طی کرده اند.

این ویژگی های ارزشمند مرا بسیار مشتاق همکاری با ایشان می کرد و با دریافت پیشنهاد تدوین فیلم شیفت شب با کمال میل ان را پذیرفتم ضمن این که فیلمنامه را هم خیلی دوست داشتم .

تا چه میزان دیدگاه و نظرات شما با کارگردان همسو و هماهنگ بود؟

خانم کریمی با دقت و حوصله گوش می کنند و در چهارچوب فکری خود ان چه به فیلم کمک می کند می پذیرند.ایشان یکی از بهترین کارگردان هایی است که دیده ام به انرژی و توانمندی گروه عقیده دارد و به خوبی قادر به هدایت ان هاست .

بله ،در بیشتر موارد به سرعت به تفاهم می رسیدیم.






کیفیت و تجربه همکاری با کارگردانی که بازیگر هم هست تا چه میزان دشوار است؟

به نظرم تجربه بسیار خوبی است ،در انتخاب برداشت و بازی ها گفتگوهای جالبی در می گیرد و برای من هم گاهی نقطه نظرهای جدیدی طرح می شود که چالش برانگیز و جذاب است.

به نظرم داستان اصلی فیلم از دقیقه چهلم شروع می شود و این مساله برای تماشاگر کمی گیج کننده به نظر می رسد ایا با این نظر موافق هستید؟

در واقع قصه فیلم از زمانی شروع می شود که اکرم ،همسر پرویز ،ناهید را خبر می کند که فرهاد گفته چه خوب که همه خانواده با هم بمیرند و این شروع ترس ناهید از فرهاد است و این گره در جای درست خود در مسیر فیلمنامه اتفاق می افتد تا جایی که رفته رفته دلیل کارهای مشکوک و ناراحتی فرهاد روشن می شود.

به نظر می رسد حضور برخی شخصیت ها در فیلم ضروری نیست .به طور مثال داستان مربوط به زن همسایه اگر از فیلم حذف می شد ،تاثیری در روند فیلم به وجود نمی اورد چه تمهیداتی برای اجرای روند بهتر داستان های جانبی در فیلم داشتید؟

زن همسایه ،زن دیگری است که در موقعیتی مشابه ناهید قرار داشته ،ولی تصمیم به جدایی گرفته تصمیمی که ناهید نمی گیرد .

دو انتخاب را می بینیم و مشکلاتی که زن همسایه با فرزند نوجوانش دارد ،شاید اینده ای است که ناهید در صورت جدایی برای خودش و دخترش تصور کند .

دقت کنید که در پایان فیلم ، او را در فکر می بینیم ،با هراس از اینده.





اگر تدوین چند فیلم اخیر شما را پیگیری کنیم ،متوجه می شویم که از برش های سخت و جامپ کات هراسی ندارید و در جای مناسب از ان ها زیاد بهره می برید در فیلم شیفت شب هم از این تمهید زیاد استفاده کرده اید.

من در این فیلم ،جامپ کات را با توجه به کارکرد محتوایی ان مورد استفاده قرار داده ام و از کارکرد ان به عنوان فرم به طور مجرد تنهادر فیلم های فرم گرا استفاده می کنم.

ایا نسخه اکران نسبت به جشنواره تغییری کرد؟

حدود شش دقیقه کوتاه شد ،تجربه تماشای فیلم با تماشاگران با سلیقه های متفاوت و جمع بندی نظرات انان ،کاری است که در بیشتر کشورهایی که سینمای مطرح دارند انجام می گیرد و اشخاصی اصولا مسوول ثبت بازخوردهای تماشاگران هستند.

این امر مهم در کشور ما هنگام نمایش در جشنواره فجر عملا اتفاق می افتد و این به نظر من نادرست است زیرا جشنواره جایی است که فیلم ها باید در بهترین شکل خود نمایش داده شوند.

اگر روزی در سینمای ما امکان نمایش های ازمایشی پیش از پایان قطعی فیلم امکان پذیر شود ،این نقص برطرف خواهد شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر