پنجشنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۷

کتاب نزدیکی ترجمه ی نیکی کریمی

کتاب نزدیکی  اثر حنیف قریشی با ترجمه ی نیکی کریمی از جمله کتاب های تاثیر گذار و به یادماندنی  به شمار می رود .


حنیف قریشی به جز کتاب نزدیکی اثار دیگری هم دارد که از ان جمله بودای حومه نشین ، البوم سیاه ، هدیه گابریل ،شاه و من ،حواشی لندن مرا می کشد را می توان نام برد.

کتاب نزدیکی  با ترجمه ی نیکی کریمی بهار ۱۳۸۳  به چاپ رسید و  مقدمه ی جالبی که نیکی کریمی  برای  این  کتاب  نوشته کوتاه ولی ماندگار است.





یادداشت  نیکی کریمی در ابتدای کتاب نزدیکی 

«کاش وقتی اولین بار دستش را روی شانه ام گذاشت گریخته بودم...

به راستی ما در این جهان چه می کنیم؟ایا همانی هستیم که می خواستیم باشیم؟یا کسی که جامعه والد و سنت ان راخواسته و نقش داده اند؟

انسان با تمام پیچیدگی ها ی روانی اش پر از ترس ها، خشم ها، نگرانی ها امیال سرکوب شده خواست ها ولذت ها همچنان روزگار می گذراند وسعی می کند با پالایش روح و جسم بر مشکلاتش غلبه کند.

اما موقعیت انسان مدرن در این جهان کجاست؟ایا ما اگر واقعا خودمان را می شناختیم انتخاب هایمان همین بود که هست؟چه می شود که دست به یک انتخاب می زنیم؟



به قول سارتر که پیرو مکتب اصالت وجود است،انسان مدرن محکوم است در هر لحظه خود را بسازد و در این مسیر ناگزیر به انتخاب می شود و این بهایی است که باید برای انتخاب مسئولانه بپردازد تردیدی اضطراب اور در مقابل ضرورت انتخاب وجود او را فرا می گیرد و این اغاز رویارویی اش با دیگران است.

دیگران او را در معرض داوری اخلاقی قرار می دهند بنابراین ایا انتخاب او همیشه با حقیقت وجودی اش یکی است؟ایا انسان مدرن خودش است یا ان چه وانمود می کند؟با این حال همه ی ما  هر لحظه دست به انتخاب می زنیم،انتخاب هایی که خیلی هم اگاهانه نیست و هزاران میل مدفون شده در ناخود اگاهمان ما را به طرف چیزی یا واقعه ای می کشاند.

یادم می اید وقتی در سال ۱۹۹۱ برای اولین بار نزدیکی را خواندم دلم نمی خواست تمام شود و بعد از خواندنش می خواستم همه را در لذتی که برده ام سهیم کنم.

کتاب از زبان جی به خوبی موقعیت انسان مدرن پیچیدگی ها و سرگردانی هایش را در مسیر شناخت خود و ودر تقلای بین اگاه و نااگاه اش به تصویر می کشد.

«تو چه هستی جز یک لحظه                یک لحظه که چشمان مرا  می گشاید  در برهوت اگاهی         فروغ فرخزاد»
                                                     

                                                            ***





پی نوشت: برنامه ی بارتاب سینمای ایران در فرانسه از ۱۰تا ۲۴مارس (۲۰ اسفند تا ۴ فروردین  )برگزار می شود .فیلم های متنوعی از سینمای ایران برای این برنامه در نظر گرفته شده فیلم یک شب به کارگردانی نیکی کریمی هم در این برنامه قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر