دوشنبه، آذر ۳۰، ۱۳۹۴

یادداشت نیکی کریمی درباره ی کتاب فیلمنامه ها

قرار بود همزمان با اکران فیلم سینمایی شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی ،کتاب فیلمنامه های فیلم هایی که او ساخته هم منتشر شوند اما به نظر می رسد به خاطر فیلم سینمایی یک شب ،مجوز نشر صادر نمی شود ،این قضیه باعث شده تا نیکی کریمی در یادداشتی که ایسنا ان را منتشر کرده به این موضوع بپردازد.متن این یادداشت را از حبرگزاری ایسنا منعکس می کنم:

«حول و حوش سال هشتاد ودو است، کتاب "ناتور دشت" سلینجر مثل میلیون‌ها ادم دیگر برایم جالب امده بود، دست به قلم شدم که درباره زنی بنویسم سرگردان در پرسه‌ای شبانه در خیابانی در این دیار، روایتی بود از ان روزهای بخشی از زنان و مردان ایران.



تجربه فیلمنامه‌نویسی و فیلمسازی برای زنی که نمی‌خواهد فقط بازیگر بماند، البته که اسان نیست ولی آن نوشته به لطف خدای پاک، به فیلم "یک شب" مبدل شد که در بیش از هشتاد جشنواره مشهور جهانی به نمایش درامد و دنیا فهمید زن ایرانی حرف‌هایی برای شنیده شدن دارد، ولی درد این‌جاست که مسوولین وقت سینمایی ایران، این فیلم را برای ده سال توقیف نگه داشتند! همان سال‌هایی که کمدی‌های نازل مجوزهای راحت می‌گرفتند که مردم از سینما ناامید و ناامیدتر بشوند، اولین فرزند سینمایی مستقل من، در پستوها خاک می‌خورد و بماند هزینه‌های روی دست و... 
چندی پیش که به سنت فیلمسازان دنیا قصد انتشار فیلمنامه‌هایم را داشتم، فیلمنامه "یک شب" نیز اجازه نشر نگرفت! طنز تلخ این است که فیلم بالاخره سال پیش پروانه نمایش گرفت و در گروه خوب "هنر و تجربه" اکران شد و بعد هم وارد شبکه خانگی شد.
در این سال‌ها "چند روز بعد"، "سوت پایان" و "شیفت شب " را در راستای دردهای کمتر دیده‌شده مردمم تقدیم کردم و می‌دانستم به جای این‌که دنبال "مهم بودن" باشم چه بهتر که "مفید بودن" را برگزینم و به لطف صبوری شما می‌کوشم که بضاعت ناچیزم را کمی به لیاقت‌های عظیم شما مردم نزدیک کنم.


امیدوارم مردم ایران و به‌ویژه زنان پاک این سرزمین، من، نیکی کریمی را به عنوان فرزندشان چه زمانی که افتخار بازیگری دارم چه نویسندگی و چه کارگردانی، قبول کنند و خدای پاک این دیار را از بعضی بدسلیقگی‌های فرهنگی برهاند و نشود که فرزندان این خاک در نزد فرنگیان محترم‌تر شمرده شوند تا مسوولین فرهنگی کشور... 
و نشود که زنانی که مانند من در چهارچوب قوانین کشور با همه محدودیت‌هایش به کار فرهنگی مشغولند، در حسرت انتشار کتابشان سال‌ها انتظار بکشند و مسوولین فرهنگی به فکر صدور فرهنگی این‌چنین به زنان جهان باشند... 
شب یلدا و میلاد حضرت مسیح، نماد توحید و صبوری را به شما مردم نازنین دیارم تبریک می‌گویم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر